headphones newspaper video-player

Rosa pengar

8 apr 2013
Homosexuella utgör en av många betydelsefulla konsumentgrupper i Sverige idag. Därför är det intressant och viktigt att uppskatta deras köpkraft.

Den här rapporten visar att företag har mycket att vinna på att bli rosa företag. Att marknadsföra sig som ett rosa företag ger goda effekter både gentemot hbt-gruppen och andra konsumenter. Men rosa företagande handlar inte bara om marknadsföring. För att ett företag ska vara trovärdigt som rosa företag så krävs det även att man arbetar internt med hbt-frågor och synliggör att hbt-individer vill bli bemötta på ett lika självklart sätt som andra. Annars faller marknadsföringen som rosa företag platt.

Rosa företagande handlar heller inte bara om att företag ser potentialen i just denna konsumentgrupp. Det kan även leda till ett öppnare och mindre fördomsfullt arbetsliv eftersom rosa företagande handlar om mer än att bara sälja varor och tjänster. Om medarbetare kan vara öppna på jobbet så kan de prestera bättre och företagskulturer som är toleranta, öppna och inkluderande för många olika sorters medarbetare kan bli mer kreativa och innovativa.

Rapporten är en uppföljning av Timbros rapport Rosa Pengar som släpptes 2002. I ett samarbete med Timbro tittar Företagarna på hur rosa pengar har utvecklats i Sverige under de senaste 10 åren.

Skribent för rapporten är Kajsa Falasca, doktorand vid Mittuniversitetet i Medie- och kommunikationsvetenskap.

Ladda ner rapporten Rosa pengar (pdf).

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD