För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Unga Företagare i Falköping förädlar städbranschen

Publicerad 20 jan 2022
Emelie Lundh är med sitt företag Hemtrevligt Årets Unga Företagare i Falköping 2021. Hon levererar inte bara en tjänst, utan gör även det där lilla extra för att skapa en upplevelse för kunden.

Berätta lite om ditt företag!

− Hemtrevligt är vad vi säger ett ”premium”städbolag. Ofta förklarar jag detta genom att enkelt säga att vi försöker återskapa hotellkänslan fast ute hos privatkunder och företag. Hotellbranschen är känd för sitt ”service mind” och att göra det där lilla extra för att skapa en upplevelse för kunden. Kundens önskemål sätts alltid i fokus och detsamma gäller på Hemtrevligt.

Först och främst så får kunderna alltid skräddarsy sina egna städ. Vår personal städar med ”ögat” och ser från gång till gång vad som behövs göras. Alla kunder har alltid en ordinarie personal med fasta dagar och tider. Genom att skapa en upplevelse för kunderna så lämnar vi alltid efter oss antingen choklad, doftljus, blomma eller en personlig lapp. Personalen bemöter alltid kunderna med ett glatt leende och prydliga kläder. Vi arbetar efter ”en doft, ett leende och en känsla”.   

Vad tror du är den främsta anledningen till att företaget blivit så framgångsrikt?  

− Jag har länge vetat att jag ville starta eget företag, men trodde alltid att min företagsidé behövde vara revolutionerande och ny. Under min gymnasietid så arbetade jag mycket med städ och lärde känna städbranschen. Jag märkte fort vad som inte var bra och vad det var som kunderna egentligen efterfrågade. Den dagen det slog mig att städbranschen behövde något nytt och annorlunda än vad som redan fanns så insåg jag också att jag själv satt på svaren.

Att Hemtrevligt har blivit så framgångsrikt på kort tid tror jag beror på att vi erbjuder det som kunderna verkligen efterfrågar. Vi har lyssnat och sett vad kunderna vill ha; trygghet, kontinuitet, kvalitet och kundfokus. Förutom detta så skapar vi också en upplevelse. Kunderna vet inte vad de kommer hem till och den lilla extra detaljen med choklad eller en blomma skapar ett mervärde. Köper man en tjänst idag så förväntar man sig också något mer.

På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i er verksamhet?  

− Om man ser till miljön så har vi på Hemtrevligt ett mål att bli 100 % miljövänliga. Idag använder vi miljömärkta städmedel och börjar att städa mer och mer utan kem. Bilarna som vi köper in numera kommer att vara elbilar. Så vi har påbörjat ett arbete mot att bli mer och mer miljövänliga.

Sedan gör vi ett arbete med hållbara medarbetare. Städyrket har länge varit ett ”lågstatusyrke” och vi lägger stort fokus på att ändra den bilden. Hos Hemtrevligt är man stolt över sitt yrke. Vi har höjt pris ut mot kunderna och sagt att de får helt enkelt betala för kvalitet, samt att de som städar måste få rätt tid på sig. Jag vill att mina medarbetare ska må bra och inte behöva stressa på jobbet. Därav är alla personer inte kunder hos Hemtrevligt, utan bara de som är villiga att betala det extra och ger våra medarbetare den tiden de behöver för att göra ett bra jobb. I alla andra branscher får man betala för kvalitet men städbranschen har inte tagit an det tänket på samma sätt. Jag tror att när medarbetarna mår bra och trivs på arbetet då kan vi också utföra våra tjänster på allra bästa sätt.

Vilken är din största styrka som företagare och ledare?  

− Att jag verkligen brinner för mitt företag och jag tror att det syns väldigt tydligt. Min styrka är också att jag hela tiden söker efter utvecklingsmöjligheter och nya idéer vilket gör att företaget ständigt är i utveckling eller i en förbättringsfas. Jag är nyfiken på andra branscher och ser vad vi kan implementera hos oss. Samtidigt är min vision väldigt stark och tydlig vilket gör det lätt för andra runt omkring att ta sig an den, både kunder och personal.

Jag är också en person som kan ”erkänna” mina egna svagheter och vara lyhörd mot min personal. Jag vet att jag inte sitter på alla rätta svar och tar gärna del av andras kunskaper och erfarenheter. Jag kan också lite av ”allt”, mycket tack vare min civilekonomexamen, men när jag stöter på hinder eller problem så är jag inte rädd för att fråga om hjälp av kunniga personer inom just det området.

 Man brukar säga att ”ensam är inte stark” och så har jag tänkt från första början, vilket har gjort att jag omgett mig av människor som är bättre än jag själv. Detta har också lett till en stor utveckling i företaget genom ett stort nätverk och många samarbetspartners.

Hur skulle dina medarbetare beskriva dig som ledare/företagare?   

− Jag tror mina medarbetare skulle beskriva mig som en genuin och jordnära person. Jag är väldigt lyhörd mot personalen eftersom det, enligt mig, är en grundförutsättning för att vi skall göra bra arbeten att personalen mår bra och trivs. Mot personalen kan jag visa mig sårbar och säga att jag också gör misstag och felbeslut, och att det är okej. Vi är inte robotar utan människor, vilket gör att personalen är öppen och vågar kommunicera med mig som ledare. Sedan försöker jag få dem självständiga och motivera dem till att bli deras bästa jag. Folk klarar mer än vad de tror.

Förutom detta så är jag intresserad att ta del av deras kunskap och erfarenhet, samtidigt som jag är väldigt tydlig med vår vision. Flera medarbetare skulle nog säga att jag är duktigt på att se dem och ge feedback, både när den är positiv och negativ.

Vad ser du för utvecklingsmöjligheter med företaget?

− Jag ser väldigt stora utvecklingsmöjligheter och har stora ambitioner med företaget. Just nu växer vi inom Skaraborgsområdet och vi lägger vår energi här, men därefter finns det möjligheter att ta företaget på en riksnivå. Jag tror att det finns en efterfrågan på ett städbolag som Hemtrevligt i de flesta städerna.

Vinnarmotivering:

I Årets Unga Företagare 2021 ser vi beslutsamhet och målmedvetenhet. Samarbeten, lyhördhet och respekt genomsyrar både utvecklingen och ledarskapet – likaså viljan att ständigt leverera det lilla extra och våga tänka och göra på nya sätt.

Med entreprenörskapet och människor som drivkraft fokuserar Årets Unga Företagare på att gräva där hon står. Hon skapar, förbättrar, förändrar och förädlar inte bara det egna ledarskapet och verksamheten utan även en hel bransch. Årets Unga företagare levererar inte bara en tjänst, utan en känsla. Årets Unga Företagare 2021 är Emelie Lundh, Hemtrevligt.

Åf

 

Fler nyheter från Företagarna