13.00 slog vi upp portarna på Scandic Crown och redan tidigt fylldes vår utställningsyta med nätverkande företagare.
En halvtimme senare var våra valbara seminarier i fullgång!
Fullbokat sedan länge var vårt nätverksseminarie som hölls av Lotta Lehikoinen, som är affärsutvecklare på Drivhuset. Närmare 50 företagare fick lyssna på hur man lättast tar kontakt i minglande sammanhang så att vi inte ägnar tiden åt de vi redan känner.
Men minst lika viktigt är att kunna avsluta på ett bra sätt så att du inte står fast vid en och samma kontakt hela mingeltiden. Efter en kortare genomgång fick deltagarna testa sina nya kunskaper genom att hitta fem nya kontakter att ta med sig hem!
Förutom att nätverka kunde deltagarna på detta pass välja att träffa inköpare från IKEA och Vattenfall. De talade om möjligheterna att bli leveratör till dessa stora företag vars förutsättningar skiljer sig kraftigt just nu.
IKEA lämnar ett rekordår bakom sig och satsar framåt. Både på gamla och nya marknader. Bland annat planeras 22 nya varuhus i Tyskland inom den främste framtiden. IKEA ser gärna fler småföretagare som leverantörer då de ofta är de mindre företagen som bidrar med ny teknisk utveckling.
Även företag med mindre kapacitet kan leverera till IKEA då delar av deras sortiment inte är globalt utan anpassat till människorna på en lokal marknad. Nytt för många var också att du som inte behöver leverera till hela IKEA utan att flera av IKEA:s storsäljare har flera leverantörer runt om i världen. Deltagare från IKEA var Erik Olsen, inköpschef för IKEA Norra Europa och Alexander Bergström, affärsutvecklingschef inom inköp för IKEA Norra Europa.
Vattenfall, å andra sidan, lämnar en guldålder bakom sig och står för stora utmaningar framöver. Främst inom kärnkraften. Lars Källbom, Senior Project Purchaser på Ringhals AB, målar upp bilden av en värld i förändring, både politisk och ur miljöresurssynvinkel. Pressade marginaler och ökade kostnader för nya produktionsanläggningar är en av de största. Men även den gamla teknik som man sitter fast med inom kärnkraften innebär problem. Idag finns beslut på avveckling inom 20 år, det tar sedan ytterligare cirka 20 år att avveckla ett kärnkraftverk. Innebörden är att man då kommer att stå med 100 år gammal teknik. Detta ger stora utmaningar för leverantörer till Vattenfall. Men Lars betonar också att för utvecklingsugna företagare som kan sälja in sig kommer det alltid att finnas en framtid inom Vattenfall!
Efter en dignande fikabuffé med både nyttigheter och onyttigheter samtidigt som det minglades i vår utställningsyta satte ett andra workshopspass igång. I stora salen fick deltagarna denna gång chans att lyssna på Johan Rosengren, jurist på Företagarna som talade avtalsrätt. Det vill säga vad man ska tänka på när jag som företagare lyckats bli leverantör till ett av våra storföretag och de kommer in med en hel avdelning jurister för att skriva avtal - då är det lätt att hålla sig för skratt! Tur då att man som medlem faktiskt besitter en helt egen juristavdelning via Företagarna - som man kan ringa för råd helt gratis!
Som avslutning fick alla deltagare lyssna på Anders Gustafsson, VD på Volvo Car Sverige AB, som inspirerade oss alla med sin berättelse om hur deras marknadsföringsinsatser sett ut det senaste året. Att satsa stort på Zlatan var ingen slump, de ville visa ett Sverige som har plats för alla svenskar. Självklart var det ju en stor bonus att kunna kombinera detta med att försäljningen ökade första helgen efter lansering av filmen med 500%!
Trots att deras reklamfilm med Zlatan endast sändes i Sverige, blev den under en period den mest sedda reklamfilmen i världen via You Tube. Att leverera till Volvo Car Sverige AB då? Jo, här finns en stor möjlighet för små företag att växa med företaget. Volvo har snarare ett problem idag att deras leverantörer är FÖR hängivna och vill lite för mycket, då kan det ibland bli fel men det ju ett lyxigt problem. Viktigt är att vi löser det då, säger Anders.
Som avslutning på en spännande dag blev det prisutdelning i vår tävling med efterföljande After Work där många hängde sig kvar länge och minglade. Ett gott betyg av dagen!
Vinnare i vår tävling:
Stefan Emanuelsson, Textil AB Olle Winters, blev vinnaren av vår Ipad Air 2, 16GB. Sponsad av Företagarna Västra Götaland.
En övernattning för 2 personer med frukost och en tvårätters middag till VANN eller Smögens Hafvsbad vanns av Hans Johansson, Hajon AB.
Stefan Andréasson, ZR Sverige AB, vann ett MärkDNA i form av ett kit DNA-märkning för privat bruk från Vindico.
Cupola lottde ut en vit pulversläckare. Perfekt att ha i hemmet för Tarja Elmberg, Ensmärket AB
En blandad låda med alkoholfritt vin från MRG Wines hittade nya hem hos Helena Strandberg, Helena Strandberg Konservator AB & Magnus Wikander, M Ljus & Design.
Vi skickar ett stort tack till våra sponsorer för dagen som gjorde denna fina utlottning till en riktig höjdpunkt! Dessutom vill vi passa på att tacka alla våra föreläsare, utställare och framför allt våra besökare som gjorde denna dag till en fantastisk eftermiddag!