Before Work - KGH Accountancy & VAT Services AB

Det var ett glatt och pratsamt gäng som i den regniga och blåsiga morgonen samlades på andra våningen på "Mekonomenhuset" och smakade på årets första glögg. Frukosten som vi blev bjudna på bjuds alla anställda på varje morgon, en mycket fin service från företaget som verkade vara mycket uppskattad.
Efter sedvanlig presentation av alla deltagare och information från Företagarna, berättade Marie Svahn VD, om KGH Accountancy & VAT Services AB som är en av norra Bohusläns större redovisningsbyråer och har 25 anställda. Men vi börjar från början, hur startade denna intressanta företagskoncern?
KGH startades av Karl Gerhard Hansson, som redan 1963 upptäckte att det behövdes hjälp för att fylla i blanketter när varor skulle över gränsen till och från Norge. Han började hjälpa till med detta och allt medan handeln ökade så ökade också behovet. Fler upptäckte att det behövdes hjälp med detta problem och flera konkurrenter dök upp.
För att bevara sin marknad köpte KGH då upp sina konkurrenter och ökade sakta med säkert sin marknadsandel. På senare år har även KGH blivit uppköpta och ägs idag av Bridge Point. Härom dagen gjordes ytterligare företagsförvärv och nu räknas det 800 anställda i koncernen. Verksamhet finns nu på många ställen.
Vad gör då KGH A&V Services som vi besöker idag? Företaget startades 1991 och hette då Abovo, efter en tid ändrades namnet till KGH Redovisning, för att senare ändras till nuvarande namn.
Verksamheten startades för att hjälpa kunderna med momsregistrering. Reglerna är krångliga och det är inte enkelt att klara av det som företagare så bra hjälp är uppskattad. Utvecklingen har varit stark, servicen utökades liksom antalet anställda som idag uppgår till 25 personer. Specialitet är lösningar för gränsrelaterade transaktioner, vare sig det rör sig om varor, tjänster eller personal.
Marie som är VD säger att det mesta går att lösa bara man vet hur man skall göra. Hon skojar om att för dem är "moms är mums" . Det är komplicerat, men genom kompetens och intresse för frågorna så klarar man de flesta problemställningarna.
Företaget är en redovisningsbyrå och arbetar inte med revision utan istället samarbetar man med revisorer i området. Kundstocken består mest av utländska företag och i företaget finns 7 auktoriserade redovisningskonsulter och 3 auktoriserade lönekonsulter.
uktorisationen är en kvalitetsmärkning. Det krävs högskoleutbildning samt lång yrkeserfarenhet för att klara auktorisationsprovet. Dessutom förbinder man sig till kontinuerlig fortbildning, minst 3 kursdagar per år är minimum.
Företaget är ISO certifierat enligt 9001 vilket innebär att ledningssystemet är kvalitetssäkrat. Det i sin tur borgar för ett kvalitativt och professionellt arbete.
Stort tack Marie för ett inspirerande och energigivande möte hos er.