podcast news play företagaren I media förmån faq

Digitala medier och podd är Emma & Emmas medicin till småföretagare

Hjälp med digitala medier är idag ofta avgörande för många företag för att nå ut i bruset. Vi har pratat med Emma Langgren som tillsammans med sin kollega Emma Green driver företaget Emma & Emma AB.
Publicerad 12 maj 2022
Emma Langgren med sin företagarkollega Emma Green

Emma & Emma AB hjälper företag med deras digitala närvaro och att nå ut till kunder. De coachar och håller kurser i ämnet. De driver också Entreprenörspodden med många lyssnare.  

-Hej Emma, berätta om ert företag Emma & Emma AB, vad gör ni?

 -Emma & Emma hjälper företag med deras digitala närvaro. Vi jobbar både med enskilda företag samtidigt som vi håller kurser och föreläsningar för större grupper. Vi skapar också film till företag. Och sen så har vi Entreprenörspodden som vi driver i samma företag där lyssnaren får följa vår företagsresa samtidigt som dom gör sin egen.

-Hur kom ni på den idén?

-Jag och Emma drev olika bolag från början och som egen företagare är man ganska själv. Och trots att vi var i helt olika branscher så hade vi så bra samtal med varandra och kunde stötta varann.

Då kom idén att vi kunde dela med oss av det till andra som driver företag eller som vill starta, och finnas där för dom som vi finns för varandra.

-Vi ville lyfta frågor och samtal som med stor sannolikhet snurrar runt i andra företagares huvuden. 

-Hur skapar man lönsamhet med podd? 

-Vi arbetar mycket med samarbeten. Vi ser också podden som en bra marknadsföringskanal. 

emmapoddar.jpg

-Vad är det roligaste med att vara ”podd-företagare”?

-Det roligaste är just det att det är så fantastisk roligt. Vi bestämmer ramarna för podden och den ska få utvecklas i takt med oss.

Bild3.jpg

-Har ni några tips för hur man startar upp en podd, hur börjar man och vad ska man tänka på?

-För oss var det otroligt viktigt att ha bra ljud, så det investerade vi i. Annars skulle jag säga att man ska välja att prata om något som man verkligen tycker om eller är viktigt för dig. Om man inte gillar det man gör så tror jag det kommer skina igenom ganska fort. Vi har faktiskt ett poddavsnitt som heter #82, Så startar du en podcast, ett litet tips!

-Har ni några mål för ert företagande framåt, var är ni om säg 5 år?

- Vårt mål är att Emma & Emma ska fortsätta att växa och utvecklas. Och det kommer podden också spegla om 5 år som vi självklart fortfarande kör. 

-Du är också förtroendevald i Företagarnas styrelse Heby, vad var det som gjorde att du valde att engagera dig i Företagarna?

-Dels för att vara med och påverka men också för att jag tycker Företagarna är en fantastisk organisation och det vill jag så många företagare som möjligt ska få upp ögonen för. Det finns otroligt många fördelar med att vara medlem. 

-Varför ska man vara medlem i Företagarna tycker du?

- För att du vet att du är med i en organisation som jobbar för att förbättra företagsklimatet vilket ger bättre förutsättningar att driva företag. Men också för det fantastiska nätverket och bra förmåner, exempelvis bra priser på försäkringar och fri juridisk rådgivning.

 

Fler nyheter från Företagarna

Företagarnyheter från hela Sverige


Lyssna på Företagarpodden

Krönikor från våra politiska experter

Möt tre av Sveriges 500 000 jobbskapare

Företagarna Granskar

Granskning: Regelbörda

Det borde vara lätt att göra rätt men regelbördan är fortfarande en av de största utmaningarna för landets företagare. Hotellägare Thérèse Liljeqvist en av dem.