– Vi har ett unikt utbud nischat mot det färgglada och personliga i en historisk miljö – ett gammalt skyddsrum i en borg från 1500-talet. Det gör butiken till ett unikt utflyktsmål som sätter Svalövs kommun på kartan och lockar långväga besökare, säger Ida Wachtmeister.

Ida både bor och jobbar på Knutstorps Borg. Efter att ha varit anställd inom marknadsföring och e-handel fick hon en dag en vision över hur hon ville utveckla den historiska platsen till en mötesplats. Med det tog hon chansen att prova vingarna som egenföretagare.

– Jag kände ett ansvar att förvalta det historiska och kulturella arvet genom att dela med oss av platsen som tidigare alltid har varit privat, säger Wachtmeister.

Några månader senare slogs dörren till skyddsrummet upp. Där huserar nu butiken. Två månader senare var webbshoppen i gång.

– Jag var trött på att all inredning i butiker gick i grått och beige och ville då skapa en butik med mycket färg, unika och roliga produkter som man blev glad och inspirerad av, säger Wachtmeister.

Vad i ditt företagande gör dig mest stolt?

– Att på kort tid ha byggt upp ett varumärke som lockar besökare från när och fjärran. Samt att jag vågade satsa. Jag är även stolt över all positiv respons vi har fått från våra besökare, säger Wachtmeister.

Visionen framåt är att e-handeln ska växa och att butiken flyttar till större lokaler på gårdsområdet. De kommer fortsätta med event och att utveckla marknader, kanske kommer det även att anordnas konserter.

– Jag är öppen för det mesta. Mitt mål är att stärka Söderåsens samarbete mellan olika aktörer och skapa en attraktiv destination, säger Wachtmeister.

Vilka är dina bästa företagartips?

– Tro på dig själv och våga satsa. Inget måste vara perfekt från start, jag tänker ofta “good enough”. Våga vara personlig i ditt varumärke, det bidrar till relation, igenkänning och ödmjukhet inför dig och ditt företag, säger Wachtmeister.