För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Unga Företagare i Landskrona har haft fullbokat sedan dag ett

Publicerad 31 maj 2023
Elin Jönsson, Sebastian Swärd och Simon Tollesson på Smörtaxen har tagit emot det hedersfulla priset. Företagarna har haft en pratstund med de unga entreprenörerna.

Det var drivkraften att testa de egna idéerna med målet att förändra och göra skillnad för människor, sin stad och sig själva som fick dem att bli egenföretagare år 2020.

– Vi insåg att vi brann för liknande saker och bestämde oss för att starta upp ett företag tillsammans.

Restaurangen har varit fullbokad sedan dag ett och när nya platser för halvåret släpps bokas de upp under två minuter. De har plats för 30 gäster inomhus och på somrarna skalar de upp och välkomnar hundratals gäster ute på bakgården.

–  Allt grundar sig i att vi vill utmana sättet att gå på restaurang med övertygelsen att stämning trumfar mat. Vi ifrågasätter alla steg i restaurangbesöket för att se hur vi kan göra det annorlunda och stärka upplevelsen.

Smörtaxen kan beskrivas som en plats där fine-dining möter fun-dining.

– Vi jobbar efter ledorden enkelt, hållbart och lekfullt, det genomsyrar allt vi gör. Vi vill att det ska vara roligt att gå på restaurang. Med Simons bakgrund (före detta kock på tvåstjärniga Michelinkrogen Vollmers) och med en fast meny visste vi att vi skulle möta fördomar som stel stämning och vita dukar.

Framgångsrikt framåt

De startade mitt under pandemin, med det har inte satt stopp för de drivna entreprenörernas framfart.

– Vi har stött på många utmaningar och grunden är att vi alltid hjälper varandra. En stor utmaning var pandemin och de restriktioner som sattes in mot restaurangbranschen. I stället för att gräva ner oss och göra vårt grundkoncept sämre genom kortare öppettider och färre sällskap funderade vi på hur vi kunde se restriktionerna som en möjlighet.

De lanserade då konceptet ”Förfest” och ”Dagsfest” där fyra personer åt gången fick Smörtaxen helt för sig själva. Företagarna behövde därmed inte söka något ekonomiskt stöd och nådde på det sättet en större målgrupp och skapade trygga upplevelser för människor i en tung tid.

– Våra kunder kommer till oss för att ta del av hela upplevelsen. Vi utvecklar tillsammans med vår målgrupp och därmed skapar vi engagemang och delaktighet.

Vad är det främsta skälet till era framgångar?

– Alla bakom Smörtaxen. Att vi tre kompletterar varandra och har väldigt roligt tillsammans. Detta är vår passion och det tror vi märks. En extremt viktig faktor är att vi har anställda, leverantörer, fastighetsägare och övriga samarbetspartners som också tror på det vi tror på.

Trion är stolta över att ha lyckats med något som många påstod vara omöjligt – att starta en restaurang i Landskrona som lockar besökare från hela Sverige och Danmark. De kreativa, modiga och seriösa unga företagarna har lyckats skapa en destination som alltid är fullbokad. Efterfrågan är stor och växer ju mer ordet sprider sig.

– Vi har lagt noll kronor på marknadsföring och i stället allt krut på Instagram som är vår enda kommunikationskanal med nästan 13 000 följare. Det känns nästan som att det är våra följare som kommer och käkar då vi har en nära relation med dem. De är med och påverkar och utvecklar vårt ställe.

Hur ser femårsplanen ut?

– Smörtaxen har ett så tydligt koncept att vi vill öppna på fler ställen. Om fem år har vi minst en restaurang till i Sverige och vi håller på med vår öppning i Williamsburg, New York.

Kan ni dela med er av några råd till den som vill vinna Årets Unga Företagare i framtiden?

– Var ärlig och gör bra grejer. Relationer är allt – se till att ha bra människor omkring dig med olika kompetenser och egenskaper. Någon som peppar, någon som utmanar och någon som brukar tycka helt tvärtemot. Utvecklar du inte så avvecklar du. Omvärlden förändras otroligt snabbt, du måste vara före.

Fler nyheter från Företagarna