För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Företagare i Lund: ”Alla ungdomar hade gynnats av att jobba i servicebranschen”

Publicerad 16 maj 2023
Det började redan 1964 när Maria Paulssons pappa och farbror startade företaget. De tog sedan över arrendet på Grand Hotel år 1981 och från 90-talet drev hennes föräldrar bolaget. Maria bodde utomlands under den tiden men valde att flytta tillbaka till Sverige efter 13 år för att ta över familjeföretaget. Nu har 18 år hunnit passera och det finns planer på att utveckla och bygga ut hotellen.

Vad fick dig att bli företagare?

– Möjligheten att driva familjeföretaget vidare, som dessutom är en institution i Lund. Nyfiket ville jag också ta reda på om det går att göra det bättre eller var det bättre förr, säger Maria Paulsson från Grand Hotel.

De flesta hotell i Sverige är anslutna till en större kedja. Paulssons hotell är ett fristående familjeföretag, förankrat i Lund, vilket gör att de kan fatta egna beslut snabbt. På Grand Hotel i Lund ser man till så att det hela tiden händer något i huset, vilket skapar en levande mötesplats. Större delen av verksamheten är mat och dryck, det är ovanligt för hotell. De skapar egna evenemang så som vinprovning och grillskola samt har ett etablerat samarbete med olika aktörer och har en egen fan-club (Grandiosa Sällskapet med över 600 medlemmar).

– Våra ledord; tradition och förnyelse, står i centrum för det mesta vi gör. Vi tar avstamp i det anrika men blir inte mossiga utan ses snarare som pionjärer, säger Paulsson.

Genom att aldrig se sig som färdiglärd och aldrig sluta öva bygger Maria Paulsson vidare på det anrika bolaget. I dag är de bland de 25 största privata arbetsgivarna i Lund.

Vad i ditt företagande gör dig mest stolt?

– Att vi anställer så många människor i viktiga instegsjobb. Vi har folk från 30 olika nationaliteter som jobbar hos oss. Dessutom tycker jag att alla ungdomar hade gynnats av att någon gång ha jobbat i servicebranschen, säger Paulsson.

Vad har varit din största utmaning som företagare och hur löste du det?

– Corona – otroligt tvära kast med nattsvart bokningsläge till snabb återhämtning för att sen bli nattsvart igen. Det blev mycket bromsa och gasa, ibland samtidigt. Att vi förlorade en hel generation av medarbetare, i ett läge där vi redan hade kompetensbrist. Att arbeta agilt blev inte bara önskvärt utan ett måste, säger hon och fortsätter:

– Vi drog i gång ett rekryteringssamarbete med Arbetsförmedlingen, Lunds kommun och restaurangnäringen. Vi satsade och investerade i ny teknik, nya koncept och förstod vikten av att vara optimist och samtidigt se varje misslyckande (där var en hel del) som ett tillfälle att lära och göra bättre.

Kan du dela med dig av tre råd till den som vill vinna Årets Företagare i framtiden?

– Håll fokus på det du är riktigt bra på. Se till att arbeta med lustfyllda saker och ha ordning och reda i bolaget, avslutar Paulsson.

 

Fler nyheter från Företagarna