Marknaden och företagen måste värnas om klimatpolitiken ska lyckas. Utan dem blir EU bara ett klimatneutralt fattighus. Den skarpa varningen levererar Företagarnas näringspolitiska expert med inriktning på miljö och hållbarhet, Jennie Albinsson i en debattartikel i Svenska Dagbladet apropå att EU följer den internationella trenden för att lösa klimatutmaningarna: protektionism och överdrivna subventioner.

Marknadsekonomi, inte planekonomi

Det är frihandel, öppenhet och marknads­ekonomi som skapat EU:s framgångar, men efter att USA lanserade sitt klimatpaket, med betydande subventioner till den inhemska produktionen, valde EU att följa efter. Det är ett misstag, skriver Jennie Albinsson.

Företagarna står bakom att EU behöver en gemensam klimatpolitik, men målen behöver uppnås så kostnadseffektivt som möjligt. Därför vill Företagarna ser tre åtgärder implementerade av nästa EU-kommission.

  1. Värna om teknikneutralitet och skrota subventionerna.
  2. Bygg vidare på utsläppshandeln.
  3. Utforma klimatpolitiken så att den fungerar även för mindre företag.

Läs debattartikeln i Svenska Dagbladet.