Entreprenörskapsutbildning rustar ungdomar för arbetslivet och har en positiv effekt på elevers akademiska prestationer, men gymnasieskolans meritsystem ger beklagligtvis inga incitament till att välja entreprenörskapsämnen. Det skriver Diana Vasiliou, Företagarnas expert på utbildning och kompetensförsörjning, tillsammans med Tove Jarl, vd för Ung företagsamhet, i en debattartikel i Altinget.
Så utbildar vi nästa generations entreprenörer.
Entreprenörskap får ungdomar att växa
Om entreprenörskap gavs större vikt i gymnasiet i form av meritpoäng skulle det skicka en signal till ungdomar om att det är värdefullt att skaffa sig kunskap och insikter i hur det är att starta, driva och avveckla ett eget företag, skriver Diana Vasiliou och Tove Jarl.
Genom Ung Företagsamhet-formatet får ungdomar hjälp att starta ett UF-företag som inte bara bidrar till stärkt självförtroende inom företagande, utan också ökar elevernas förståelse för hur samhället fungerar. De får lära sig att samarbeta, ta ansvar och lösa problem. Entreprenörskap integrerar dessutom ofta ämnen som matematik, ekonomi och språk på ett praktiskt och engagerande sätt, vilket kan leda till att elevernas motivation och prestationer i dessa ämnen ökar.
Forskning från Handelshögskolan visar att de som har drivit UF-företag har färre arbetslöshetsdagar, högre lön och är mer benägna att starta egna företag – en solid grund för att möta framtidens arbetsmarknad.
Sammantaget är det dags att ge entreprenörskapsämnena den betydelse de faktiskt förtjänar, skriver Diana Vasiliou och Tove Jarl.