För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på ikonen nere till höger.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Femte generationens ostpionjär skapar nytt matmecka

Publicerad 14 apr 2023
Ett ostformat hotell. En podd om ost. Och gärna lokal tillverkning av mozzarella. Prisbelönta Robert Bengtsson, vd för Falbygdens Osteria, har ingen brist på idéer och visioner för att sätta företaget och sin region på Europas matkarta.
Günther Mårder på besök i Falbygdens Osteria. Foto: Sofia Beijer

Det räcker med att låna toaletten på Osterian i Falköping så blir över 100 år av familjeföretagshistoria synlig. Dörren är dekorerad med gamla bilder och tidningsklipp, bland annat på Robert Bengtssons bror utklädd till ost.

- Jag har också gått runt som ost på mässor, skrattar Robert Bengtsson och konstaterar att han har 145 år av ost i släkten.

Grunden lades redan 1878 i form av ett gårdsmejeri i Borgunda by, mellan Falköping och Skövde. Tredje generationen, Folke Andersson, skapade varumärket Falbygdens ost som i dag köpts upp av Arla.

Hyllor fyllda av osthjul

- Min morfar Folke var före sin tid i mycket. På 1960-talet samarbetade han med SAS och flygimporterade dessertost från Frankrike. Och på 1970-talet hade vi som mest 23 egna butiker runtom i landet, berättar Robert Bengtsson medan han guidar Günther Mårder genom butiken och nerför en spiraltrappa till en källare med hyllor fyllda av osthjul.

- Världens första smaksatta ost gjordes här nere i slutet på 60-talet. Min mor läste till sjuksköterska och hade några sprutor hemma. Morfar snodde sprutorna, hällde sprit i dem och injicerade i ostar. Favoritkombinationen var halländsk cheddar och skotsk whisky, berättar Robert Bengtsson medan han vant visar runt i källaren där ostar lagras för den egna butiken, provningar och kurser.

- Ostarna på översta hyllan har stått i fem år, de på hyllan under i två år. Konsumenter vill allt mer ha ost utan vaxyta och då vänder vi bara på ostarna. Annars är det paraffinbad var sjätte vecka som gäller, förklarar han för Günther Mårder.

Experimentlust

Företaget köper in ostar från nästan alla stora mejerier i Sverige och smaksätter dem under lagringen. På en hylla längre in syns spår av att morfars experimentlust gått i arv. En liten skylt talar om att det som står där är försöksost.

- Den här är det chili i. Man vet inte alltid vilka smaker som funkar förrän man har provat, konstaterar Robert Bengtsson som tydligt fortsätter att leta ostinnovationer.

- Nästa helg ska jag besöka en italienare i Hudiksvall som gör så god mozzarella, för att prata om ett samarbete. Jag skulle vilja etablera ett mejeri här i Falköping där vi gör mozzarella på komjölk, berättar Robert Bengtsson.

Du är uppvuxen i verksamheten, som femte generationen?

- Ja, jag gick en tvåårig gymnasieutbildning men jag var ändå alltid här på lagret. Pappa var säljare först och tog sedan över som vd efter morfar. Jag skötte försäljning och inköp medan brorsan var ekonom. Vi samarbetade väldigt bra och jag har en härlig kappsäck bakåt, från hur pappa och morfar skötte saker. Det hjälper mig att tänka framåt, fast på mitt sätt.

Du lämnade ändå ostarnas värld och familjeföretaget ett tag?

- Ja, det har varit bra att få sakna det. Jag flyttade med min familj, och med brorsans familj, till Schweiz i nästan fem år och ägnade mig åt träning och Ironman-lopp. Men sedan saknade jag företagandet. Jag får bara starkare och starkare känslor för ost. Att involvera människor i ost är min passion.

”Jag är också sugen på att skapa ett osthotell i Falköping. Runt som en ost och väl synligt intill vägen.”

Det är första gången någonsin som jag sett en dubbelvinst som Årets Företagare – både 1988 och 2022 i Falköping?

- Ja vi får sikta på en tredje gång, längre fram! Det är tio år sedan jag tog över Osterian, eller Osten som vi kallar den. I dag har vi 20 anställda och vår omsättning har ökat 70–80 procent sedan dess.

Ni har blivit ett populärt besöksmål för turister?

- Ja, vi och tranorna är bland de som lockar flest besökare, säger Robert Bengtsson och syftar på Hornborgasjön, en av Europas viktigaste fågelsjöar, som ligger 15 minuter bort.

Du har tydliga mål för företaget de närmaste fem åren?

- Ja, vi ska öka från dagens 210 000 besökare per år till 250 000 årliga besök, samtidigt som butikens omsättning ska gå från 40 till 60 miljoner kronor. Vi ska bli Europas bästa ostupplevelse. Och vi når dit genom att öka ostkunskapen och kundbemötandet. Vi ska bland annat åka på en inspirationsresa till Amsterdam nu i vår där medarbetare får fördjupa sig ännu mer i sin passion för ost. Vi bygger också om butiken och restaurangen.

Det pågår ett arbete i Falköpings kommun med att göra trakten till en ännu tydligare matdestination?

- Ja, kommunen har startat ett projekt för att stärka den lokala maten, där vi är delaktiga. Falköping är redan ett stråk som många passerar men det finns mer att göra. Vi skulle kunna nyttja järnvägsknuten mer och få folk att stanna till i några timmar. Vi har skapat en ostväg i Skaraborg, med olika besöksmål från Hjo till Herrljunga, den skulle kunna vidgas till en motsvarande ostväg för Europa. Jag är också sugen på att skapa ett osthotell här i Falköping. Runt som en ost och väl synligt intill vägen.

Att Robert Bengtsson kallades för en urkraft i motiveringen till Årets Företagare 2022 känns rimligt när han börjar prata idéer och visioner. Utöver det egna företaget hinner han även engagera sig i såväl Aktiv Handel i Falköping som i ridsportsföreningar – tack vare döttrarnas ridintresse – samtidigt som han köpt in sig i ett ostkaksbageri.

- Det ger mig mycket att få insikter från andra håll. Att vara ute och vara nyfiken för att sedan göra något eget av det, det är en bra strategi. Jag hittar också sätt att vända på problem.

Kan du ge ett exempel?

- Jag hade en utestående faktura på 350 000 kronor när ett företag i Linköping gick i konkurs. Jag åkte dit och såg till att köpa upp deras lager av ost. När jag var där upptäckte jag också Sveriges bästa ostsäljare. Det var han som saknades i mitt företag. Nu konsultar han åt oss.

Är du en ostfluencer?

- Jag är i alla fall en ostnörd. Jag stod hemma i fredags och gjorde egen fetaost, i lördags gjorde jag egen mozzarella. Fetaosten bjöd jag personalen på och den ska vi nog ha med i butiken framöver, den blev så bra. Jag har varit gäst i radioprogram med jämna mellanrum och pratat ost med Lotta Bromé.

Går ostpassionen vidare i arv i familjen, vad det verkar som?

- Jag har tre barn: 23, 20 och 13 år gamla. Den yngsta säger att han vill ta över. Vi får väl se om det blir en sjätte generation i företaget. Det vore fint.

Fakta om mötet

Mitt möte: Robert Bengtsson, vd för Falbygdens Osteria AB tillika femte generationens ostföretagare.

Om företaget: Falbygdens Osteria – med restaurang, butik och ostkällare för event – lockar 210 000 besökare om året. 1986 öppnade själva Osterian men redan 1878 lades grunden till familjens ostverksamhet på Tomtebo gård mellan Falköping och Skövde.

Därför bokade jag mötet: Företagets pionjärer har satt spännande spår i ost-Sverige. I dag är Robert Bengtsson en stark kraft som mejslar ut sin region som en matdestination.

Plats: På Göteborgsvägen i Falköping, en halvtimme ifrån såväl Hornborgasjön som Skara sommarland.


Text: Malin Sund

Fler nyheter från Företagarna