För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Kostsamt låta hjulen rulla långsammare

Publicerad 14 okt 2021
Sänkta hastigheter på Europavägar är att slå in på helt fel väg för utvecklingen i Jämtland och Västernorrland.
Foto: Roland Magnusson/Shutterstock.com.

E 14 från Sundsvall vid Östersjön till Storlien vid norska gräsen är en viktig pulsåder för trafiken tvärs genom landet. Det är också en vägsträcka som Trafikverket vill sänka hastigheten på för att öka säkerheten. Hastighetsbegränsningen kan sänkas till 80 kilometer i timmen redan i december på dagens 90- och 100-sträckor. Problemet är att det är en lågprislösning för vägsäkerhet som medför höga kostnader för resten av samhället i Västernorrland och Jämtland-Härjedalen. Förlorad arbetstid och längre transporttider är två effekter som slår mot jobb och företagande.

− Vi har stora avstånd i länen. Många arbetspendlar och företag är beroende transporter längs vägen. Att sänka hastigheten vidgar avstånden och blir då direkt tillväxthämmande, säger Företagarnas regionchef Joakim Sjöstedt.

Eftersatta vägar 

Trafikverket hänvisar till att vägsträckor som trafikeras av fler än 2 000 bilar per dygn måste vara mötesfria om hastigheten ska vara högre än 80 kilometer i timmen. Det är bara en bråkdel av den aktuella vägsträckningen som är det i dag. Alternativet till att sänka hastigheten är att separera körfälten med mitträcke. Den lösningen bedöms inte vara aktuellt på grund av kostnaden, som uppskattas till storleksordningen tre miljarder kronor.

− Brist på underhåll och investeringar i vägarna i länen blir nu en orsak till att göra ytterligare försämringar. Det är inte hållbart, säger Joakim Sjöstedt.

Det finns stora regionala skillnader i de senaste nationella infrastrukturplanerna. Det är regioner med redan hög tillväxt som gynnas, fastän målet är effektiv transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. Jämtland och Västernorrland har tillåtits halka efter.

En fråga om utveckling 

I veckan besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Krokom för att inviga tre laddstolpar för elbilar. Han passade då på att kommentera E14-frågan med att kommuner och regioner i andra delar av landet skjutit till pengar för att samfinansiera mitträcken med staten. Ett uttalande som han sedan såg sig nödd att förtydliga med att det inte handlar om E 14, utan länsvägar.

− Det blev verkligen stolpe ut för ministern i Krokom. Alla välkomnar laddinfrastruktur, men väginfrastruktur måste också prioriteras. Jag förstår den frustration som många vittnar om när ansvarig minister inte satt sig in i frågan utan blandar ihop länsvägar med E 14, säger Joakim Sjöstedt.

De små företagen i Jämtland och Västernorrland har skapat 24 000 arbetstillfällen sedan 1990. För att de ska kunna fortsätta göra det krävs att infrastruktur håller måttet.

I en del av landet med stora geografiska avstånd blir konsekvenserna av att sänka hastighetsgränserna mer påtagliga än om man gör det på kortare vägsträckor i mer tätbebyggda delar av landet.

− Bra tillgänglighet med på vägarna och med tåg och flyg ger attraktionskraft och underlättar etableringar. Jag slås ofta av den starka drivkraft som finns i företagandet här, men småföretag är beroende av bra infrastruktur, säger Joakim Sjöstedt.

Fler nyheter från Företagarna