För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Våga testa nya vägar och nå in i kundens hjärta

Per Carleö är marknadsdirektör hos Företagarnas förmånspartner, Volvo Car Sverige och har under de senaste åren hyllats flerfaldigt för Volvos eminenta varumärkesarbete. Han har bland annat framgångsrikt varit med och utvecklat kampanjerna under beteckningen ”Made By Sweden” med till exempel Swedish House Mafia, Zlatan och Robyn. Nu delar Per Carleö med sig av sina personliga tips för hur du lyckas med ditt företags marknadsföring.
Per Carleö, Marknadsdirektör Volvo Car Sverige

Hur tror du en liten företagare ska resonera för att synas bland de stora företagen?

- Det är en djungel av information runtomkring oss och det är en utmaning för många att nå ut med sitt varumärke till sin målgrupp. Men vare sig man är ett litet eller stort företag, finns det alltid en anledning till att ett varumärke finns till och det är det man behöver påminna sig om och lyfta fram i sin kommunikation. Det handlar om varumärkets själva existensberättigande, och hur mycket det än blåser är det viktigt att hålla fast vid det.

- Det är viktigt att i så stor utsträckning som möjligt ha ett övergripande strategiskt marknadsföringstänk. Som företagare behöver du därför fundera på vilka marknadskanaler (webb, e-post, sociala medier etc.) som fungerar bäst utifrån den målgrupp du vill nå. Därefter skapar du aktiviteter i de kanalerna. Tänk då på att varje marknadsaktivitet och kampanj har en unik uppgift att fylla. Men tillsammans är det viktigt att alla ger ett enhetligt intryck och att du skapar en röd tråd genom kampanjerna.

- Man måste även våga testa nya vägar.

- Man måste även våga testa nya vägar och inte titta i backspegeln för mycket för att stanna vid det som var och fungerade förr. Det handlar inte om att bräcka tidigare kampanjer, utan snarare om att ta tillvara på den kunskap de har bidragit med för att sedan förfina och förnya. Testar man inte nytt, är det svårt att lära sig nya saker.

- Tänk även på att skapa ett äkta samarbete med dina partners och byråer, och involvera hela ditt företag i marknadsföringen. Marknadsavdelningen är en viktig del av företaget och när en allt större del av försäljningen sker online, kommer marknadsavdelningen supportera alltmer i att driva försäljning.

Kan ett företag marknadsföra sig för mycket?

- Det beror på. Men viktigast här är att påminna sig om att det som spelar störst roll är att kommunikationen måste vara relevant, både gällande målgrupp, tid och budskap. För om den är det, kommer du inte att skicka samma budskap trettio gånger till samma person. Skulle det vara så att kommunikationen är irrelevant för målgruppen, ja då kan enbart ett enda annonsinförande vara på tok för mycket.

-Kommunikationen måste vara relevant, både gällande målgrupp, tid och budskap.

Vad är bakgrunden till Volvos framgångsrika varumärkesresa?

- Det är självklart många faktorer som spelar in här. Men vi utgår alltid från vilka vi är och vad vi står för. Det är ett svenskt varumärke som utgår från Sverige. I Volvos fall har det resonerat hos målgruppen och därför har vi beslutat att hålla kvar vid det. Vi har testat oss fram och när vi hittat det vi sökt efter, har vi tagit fasta på det och sedan utvecklat det under åren. Vi har haft tydliga mål och visste var vi ville, men inte hur vi skulle ta oss dit.

- För att förstå företagets affär, har vi på marknad haft ett nära samarbete med försäljning. Det har i sin tur bidragit till att vi förstår vad företaget behöver sälja och kommunicera, och vilka marknadsföringsåtgärder som får direkt effekt. Vi har en stark företagskultur och ett team och samarbetspartners som arbetar bra tillsammans. Bara det kommer man långt med. Men självklart handlar det lite om slumpen också. Volvo ligger rätt i tiden och är numera det enda svenska större bilmärket på den svenska marknaden. Det är viktigt att vara stolt över det och våga visa det i marknadsföringen. Tack vare det och många analyser och resonemang fram och tillbaka, har vi sett vad som fungerar mot vår målgrupp och därefter tänkt om och försökt hitta nya vägar framåt.

Hur resonerade ni kring riskerna med att knyta varumärket så hårt till några offentliga personer, i ert fall bl.a. Zlatan och Robyn? Vad bör man se upp med/tänka på när det gäller kändisar/offentliga personer?

- Självklart finns det alltid en risk, men bara för att man gör en kampanj ihop eller lyfter fram ett visst budskap så betyder inte det att man sitter ihop för alltid. Det tror jag de flesta förstår, inte minst idag då mycket av dagens kommunikation handlar om personliga rekommendationer och testimonials. Man får helt enkelt göra sitt bästa för att försöka säkra så att fördelarna alltid överväger eventuella och potentiella nackdelar. Och säkra så att ens varumärke och budskap synkar med vad den offentliga personen står för och representerar. Plus förbereda sig noga och fundera igenom alla potentiella frågeställningar som kan dyka upp när kampanjen går igång.

Apropå Volvos varumärke och ”Made by Sweden”, Volvo är ju dels Volvo Cars och dels Volvo Group (Lastbilar, Bussar, båtmotorer, etc). Är det ett problem varumärkesmässigt att dra gränserna till vad det andra Volvo gör och står för, trots att ni arbetar mot olika målgrupper?

- Egentligen inte, för om man är överens om vad det gemensamma varumärkeslöftet handlar om så är det sedan helt ok att leverera olika budskap till olika målgrupper.

-Men glöm inte att försöka skapa känslor med den kommunikation ni gör. Detta då ungefär åttio procent av alla de beslut vi fattar, grundar sig i känslor.

Kan man sticka ut på marknaden, trots liten marknadsbudget?

- Man måste som företag försöka sticka ut på sitt sätt och utgå från varför man finns till. Det är helt avgörande att jobba så i dagens samhälle, för att inte försvinna bland alla andra budskap. Plocka upp dina styrkor och huvudanledningen till varför ditt företag finns, och som sagt: testa dig fram. Man kan självklart se för- och nackdelar med att vara ett litet företag. En viktig fördel, är att det flera gånger är enklare att marknadsföra sig med relativt enkla medel. Men glöm bara inte att försöka skapa känslor med den kommunikation ni gör. Detta då ungefär åttio procent av alla de beslut vi fattar, grundar sig i känslor.

Tips till småföretagaren - nämn tre framgångsfaktorer

  1. Var sann mot vilka ni är
  2. Det är känslorna som styr
  3. Våga testa och experimentera
Taggar
Riks Artikel
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.