Möjligheten att tillåta tyngre lastbilar på de svenska vägarna har utretts under lång tid. I början av förra året gick Magdalena Andersson (S), då ekonomisk-politisk talesperson, och Anders Ygeman (S), då ordförande i trafikutskottet, till angrepp mot Alliansregeringen.
De efterlyste handling så att tyngre lastbilar skulle tillåtas, en viktig reform för både miljö och näringsliv. Men nu, ett år senare, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) i en interpellationsdebatt att beskedet dröjer ytterligare.
Förra året efterlyste Magdalena Andersson(S) och Anders Ygeman(S) att tyngre lastbilar skulle tillåtas. Varför händer det inget nu?
Mer läsning:
Tyngre lastbilar sparar miljön Norran (4/2).
Kräver tyngre transporter (Norrbottens-Kuriren 2/2)
Fack och arbetsgivare inom 16 olika branscher står bakom förslaget. I Finland har man redan infört tillstånd för 76-tons lastbilar och eftersom transportkostnaderna är en stor utgiftspost tappar företagare i norra Sverige i konkurrenskraft.
Vilket parti tar den här viktiga frågan på allvar?