En offert är det anbud du vill lämna till en eventuellt blivande kund.
Kanske kan det vara ett pris på en vara, en tjänst eller ett större uppdrag.

Vad ska din offert innehålla?

  • Specifikation på vad det är du ska leverera (vara eller tjänst)
  • Pris per enhet, men även ett totalpris
  • Eventuella rabatter
  • Leveranstid
  • Leverans och Betalningsvillkor
  • Hur länge gäller offerten?

När köparen sedan har fått in offerter så beslutar denne kanske att just du ska bli leverantören av det kunden efterfrågat.

Då är det dags att skriva ett Avtal!

Ett avtal kommer man oftast först överens om muntligt men det är alltid viktigt att göra det skrifligt.

Avtalet ska innehålla:

  • Specifikation på vad som ska levereras
  • Pris som är överenskommet
  • Vem står för vad? Är det du som säljare som står för alla varuinköp? Står köparen för något material? Var tydliga!
  • När i tid ska leverans ske?
  • Vad händer om leveransen blir sen eller dylikt?
  • Hur ska leveransen ske? Har köparen krav på leveranssätt?

Det är viktigt att den som skriver avtal är firmatecknare för företaget.

Under affärens gång, kan ju ändringar göras. Dokumentera alltid detta, så att det inte uppstår några missförstånd mellan köpare och säljare.

 

Standardavtal kan finnas hos olika branschförbund osv, men känner du dig osäker så går det alltid att vända sig till en jurist för att få hjälp med att formulera avtal.