För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Guide: Chefernas bästa tips: 10 sätt att vårda din personal

Vissa företag har engagerad personal, hög produktivitet och behöver sällan lägga tid och pengar på rekrytering. Vad är hemligheten? Svaret är både enkelt och svårt: Du som chef måste älska din personal.
Lisbet Durvinge och Mike Florette. Foto: Sauman Agerberg.

Först fokus på kunderna, sen aktieägarna och sist personalen? Helt fel ordning enligt superentreprenören Richard Branson. Han menar att om du först och främst tar väl hand om din personal så kommer de i sin tur att ta väl hand om dina kunder – och det i sin tur kommer att glädja både kassan och aktieägarna.

– Det är människor som gör att företag når sina mål, inget annat, konstaterar Lisbet Duvringe, beteendevetare och HR-konsult som tillsammans med kollegan Mike Florette har skrivit flera böcker om ledarskap. Men det är sällan lönen som får personalen att känna sig motiverad, utan det är arbetsmiljön som gör att man trivs och känner engagemang.

”Det är människor som gör att företag når sina mål”

Och det är få saker som påverkar miljö, stämning och kultur på arbetsplatsen så mycket som hur chefen beter sig.

– En chef som är lyhörd, bryr sig om sin personal och ser och lyfter styrkan hos den enskilda medarbetaren leder till en miljö där de anställda känner sig trygga och presterar bättre, säger Mike Florette. Men tvärtom är också sant, känner de anställda sig inte sedda utan överkörda och illa behandlade blir både resultat och lojalitet lidande.

Någon som har jobbat metodiskt med att ta hand om sin personal i många år är Lina Ivarsson, ägare till Palina AB i Örebro. Företaget består av dels en skönhetssalong, dels ett eget hudvårdsmärke, och för Lina Ivarsson har personalens väl och ve varit en framgångsfaktor ända sedan hon startade företaget 2002.

– För mig underlättar det enormt att mina anställda trivs och mår bra på mitt företag. De blir effektivare och mer lojala och ställer upp utan att tveka när det ibland kör ihop sig. Men den största vinsten är ändå att vi har en trivsam tillvaro på arbetsplatsen.

Lina Ivarsson jobbat hårt med att skapa en god atmosfär på företaget och få personalen att känna sig omtyckt.

– Vi är bra på att se varandra, mina medarbetare och jag. De lyfter mig och jag lyfter dem, men det är inget som kommer av sig själv. Man måste anstränga sig, se medarbetarna och ta hänsyn till var och ens behov och styrkor.

Det finns helt enkelt inga genvägar. För att få personalen att trivas och därmed prestera bättre är det du som chef som måste visa att du bryr dig. Men hur gör man då det?

– Du måste börja hos dig själv och våga reflektera, tänka efter hur du är som ledare och om du faktiskt lever upp till de direkta och indirekta löften som du ger personalen, konstaterar Lisbet Duvringe.

Hon fortsätter:

– Inte minst kan det vara bra att ibland känna lite tacksamhet över att personalen faktiskt vill hjälpa dig att bygga ditt företag. Om du genom att bry dig om dina medarbetare kan få dem att älska ditt företag lika mycket som du gör tror jag att du kommer att bli förvånad över vilka storverk de kan utföra.

Chefernas bästa tips: 10 sätt att vårda din personal

Tidningen Företagarens expertpanel ger sina bästa råd om vad som krävs av dig som chef för att skapa en bra och attraktiv arbetsplats.

Ansvaret är ditt, se till att ta det
Som arbetsgivare kan du inte skydda din personal från allt ont i livet, men det är ditt ansvar att se till att de i alla fall mår bra på jobbet. Och i det ingår en del självrannsakan.

✒ Chefen tipsar: ”Man måste våga leva upp till sitt arbetsgivaransvar. I det ingår att vara lite otäckt ärlig mot sig själv och fundera på vad som är ens styrkor och svagheter. Hur kan jag kan använda dem på bästa sätt?”
Lina Ivarsson, vd på Palina AB

Våga vara personlig
Trygghet och lojalitet kommer ur mänskliga relationer och bygger på att du vågar vara personlig. Men det betyder olika för olika människor.

✒ Chefen tipsar: ”Jag har olika relationer till alla mina anställda. Vissa pratar jag bara jobb med för att de vill ha sitt privatliv ifred, andra anställda berättar till och med för mig när de försöker skaffa barn.”
Pär Skinnargård, vd på Nykvist Skogs AB

Var lyhörd
Alla individer är olika, och i dag består arbetsmarknaden dessutom av hela fem olika generationer med olika värderingar. Om du är beredd på att lyssna och ta reda på vad som driver den enskilda medarbetaren, om du vågar inse att alla inte är som du och att det kan vara bra för företaget, då har du en väldig resurs.

✒ Chefen tipsar: ”Jag är själv ganska impulsiv av mig, medan en av dem som sköter mitt lager är extremt strukturerad. När jag började som chef hade jag tyckt att en sådan person var oflexibel och irriterande, men i dag inser jag att hon är precis rätt person på rätt plats och att det är upp till mig att anpassa mitt beteende efter vad hon behöver.”
Lina Ivarsson, vd på Palina AB

Säg det!
Att älska någon men aldrig visa det leder sällan till en lång relation. Samma sak gäller på jobbet. Du som chef behöver prata med medarbetarna, kommunicera vad du vill med företaget och att du är tacksam för att de vill hjälpa dig att nå dit.

Bekräfta
När någon får beröm utsöndrar hjärnan dopamin, en av kroppens viktigaste signalsubstanser som bland annat reglerar glädje, entusiasm och motivation.

✒ Chefen tipsar: ”Om du ger personalen uppmärksamhet och beröm för sina ansträngningar kommer dopaminet att få dem att vilja göra mer av samma sak.”
Mike Florette, chefsutvecklare

Krav och kontroll
Vill du få personalen att må bra, se då till att lära dig om krav- och kontrollteorin. I korthet går den ut på att om du ställer krav på att en anställd ska nå vissa mål, då måste du också ge den personen kontroll över de resurser som krävs för att nå målet.

✒ Chefen tipsar: ”Om personalen inte får tillräckligt med resurser till sitt förfogande får du medarbetare som riskerar att bli utbrända snarare än engagerade.”
Lisbet Duvringe, HR-strateg

Håll det du lovar
En av de vanligaste anledningarna till att folk säger upp sig är att chefen inte håller sina löften. ✒ Chefen tipsar: ”Har du sagt att det är ok att gå tidigt för att hämta barnen, då måste det vara ok. Har du sagt att du ska genomföra idéer från de anställda måste du också göra det. Det finns inget som skapar så mycket frustration som när chefer bryter sådana här psykologiska kontrakt.”
Lisbet Duvringe, HR-strateg

Belöningar
Ge gärna belöningar när personalen har åstadkommit något bra för företaget, men tro inte att det räcker för att motivera dem till stordåd om du annars bara står med piskan i handen.

Låt personalen få skilja på jobb och privatliv
Som ägare kan man själv vara oerhört engagerad i sitt företag, men det är viktigt att förstå att de anställda inte kan brinna på samma sätt.

✒ Chefen tipsar: ”Du bör uppmuntra dina anställda att ha ett liv även utanför jobbet. Ring inte på helger, mejla inte klockan 23.44. De anställda behöver återhämtning, sömn och ett fungerande privatliv, först då kan de prestera när de faktiskt är på jobbet.”
Lisbet Duvringe, HR-strateg

Var lite flexibel
Vissa av oss är morgonmänniskor, andra funkar bäst på kvällen, och det finns inget självändamål med att tvinga alla att jobba 8–17.

✒ Chefen tipsar: ”På kontoret har vi frihet under ansvar. Jag kontrollerar inte hur mycket de jobbar, men jag vet att de ställer upp om det kör ihop sig. I butiken är det lite svårare eftersom vi har vissa öppettider, men där har vi i stället så långt det går försökt att tillgodose önskemål om individuella arbetstider.”
Lina Ivarsson, vd på Palina AB

Text: Karin Aase.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.