SwedFoam Development utvecklar och tillverkar lätta sandwichpaneler baserade på PET, ett cirkulärt material som kan återvinnas och återbrukas. Panelerna används bland annat som bilinredning i elfordon samt i byggkonstruktioner. Företaget arbetar dessutom med vacuumformning av bilinredningsdetaljer och ultraljudsskärning av mattor.
Målet med att ansluta sig till Klimatlöftet var att få inspiration och kompetens för att driva klimatförbättrande arbete framåt.
– Vi ville bli bättre på CO₂-beräkningar och få tips, råd och idéer kring hur material kan återbrukas och återvinnas, eller ersättas med mer klimatsmarta alternativ, berättar Per.
Inspiration, nätverk – och en oväntad pådrivare
Inspiration, nya kontakter och nätverk är en ganska stor del av behållningen av deltagandet i Klimatlöftet så här långt, tycker Per. Lite oväntat har det har det också varit ett bra ”mjukt” påtryckningsmedel.
– Jag förklarade för en av våra leverantörer att det skulle vara värdefullt om vi kunde lösa återvinningen av materialet, eftersom det skulle bidra till att nå ett av våra klimatmål inom Klimatlöftet. Det visade sig bli ett oväntat effektivt argument.
Utmaningen: biobaserade material
Ett av de största områdena att arbeta vidare med är att ersätta material med biobaserade alternativ. Här finns fortfarande steg kvar att ta men med rätt samarbeten är utvecklingen på god väg.
– Vi jobbar aktivt med detta och ser vårt samarbete med Stora Enso som en möjlig väg framåt. Samtidigt har vi kunnat använda återvunna material, vilket tar oss närmare målet.
Klimatsmart innovation i praktiken
Ett konkret initiativ som SwedFoam vill lyfta är värdeskapandet av spillmaterial. Istället för att skicka restprodukter till återvinning går de att vidareförädla, eller sälja som de är.
– Spillbitar av pressad nålfilt blir skrivbordsunderlägg och mattrester blir ytskikt till bänkar eller hyllor. Det är både klimatsmart och ekonomiskt. För småföretag kan samarbeten med UF-elever, prao-elever eller sommarjobbare vara ett bra sätt att genomföra detta.

Klimatnytta som konkurrensfördel
SwedFoam ser tydliga affärsvärden med klimatfokuserat arbete.
– Det som vi lyckats med hittills har krävt mindre investeringar och test-/utvecklingskostnader samt utbildning av personal. Det vi fått tillbaka är besparingar i form av mindre materialåtgång och en starkare position hos de kunder som själva har insett att det säljer att vara klimatsmart. Sedan underlättar det givetvis att vi har en kund som säljer en produkt som går ut på att vara klimatsmart och en annan kund är på god väg åt det hållet också. Image och stärkt varumärke har ett värde också men det är svårare att mäta.
Klimatlöftet är ett projekt som leds av Västsvenska Handelskammaren i samverkan med Företagarna Västra Götaland, med stöd av Västra Götalandsregionen.