Nina Järvi är nyinvald styrelsemedlem i Företagarna Göteborg.
Till vardags driver hon bolaget Fix Clean, som utför städtjänster i alla dess former i hem, fastigheter, kontor, butiker, restauranger, skolor och äldreboenden runtom i Västsverige.
Vad passar bättre än att låta en sann städexpert tipsa om vad man ska tänka på när man köper eller upphandlar denna typ av tjänst?
Vad är det största misstaget företag gör när de upphandlar städtjänster?
– Man pressar priset för hårt. Ett för lågt pris innebär att leveransen också blir pressad – på bekostnad av kvalitet, arbetsvillkor och hållbarhet. I längden är det ett dåligt val för både kund och leverantör. Och det är viktigt att komma ihåg att om vi accepterar oseriöst låga priser, så bjuder vi in arbetslivs-kriminaliteten, det vill vi inte!
Så vad ska du som beställare tänka på?
– Kolla upp leverantörens nuvarande kunder – be om referenser och följ upp.
Finns det certifieringar eller ledningssystem på plats? Hur jobbar företaget med hållbarhet? Ta en kreditupplysning – hållbar ekonomi är en trygghet.
Hur väger man pris mot ansvar utan att tumma på kvaliteten?
– Gör en rimlighetsbedömning. Ett seriöst pris ska täcka allt: löner, arbetsgivaravgifter, hållbarhetsarbete och schyssta villkor.
Kom ihåg: Om det ser för bra ut, så är det för bra för att vara sant – eller vitt.
Städbranschen brottas med oseriösa aktörer. Vad görs åt det?
– Vi har ett fantastiskt exempel i vår bransch! Vi har ett nationellt projekt som startade i Göteborg där vi samverkar mellan seriösa företag, fackförbund och Almega och myndigheterna inom A-krimcenter. Vi arbetar tillsammans för en renare marknad – genom direkt erfarenhetsutbyte, utbildningsinsatser och tips-samordning. Ett samarbete som borde inspirera fler branscher!
Om man bara ska ta med sig en sak inför nästa upphandling vad är det?
– Budgetera för uppföljning. Att ställa krav i upphandlingen är bara steg ett – att följa upp dem är avgörande.