För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Partilles upphandlare har fått Företagarnas upphandlingspolicy

Publicerad 9 dec 2019
Partille kommun gör inköp för cirka 400 miljoner kronor om året. Företagarna vill därför lyfta att små företag är viktiga aktörer för goda affärer med våra gemensamma skattemedel i kommunen. Både kommunen och skattebetalarna vinner på en bra och sund konkurrens.
På bilden: Christine Källner, Upphandlingsansvarig Partille kommun.

I november träffade Lena Råberg, ordförande Företagarna Partille, Christine Källner som är upphandlingsansvarig i Partille och diskuterade Företagarnas småföretagsvänliga upphandlingspolicy. Den listar sju tips hur kommunen kan skapa förutsättningar för att fler små företag ska få möjlighet att delta i upphandlingar.

Det var ett mycket positivt möte och Christine tyckte att punkterna som stod på tavlan var bra och berättade att Partille kommun redan idag arbetar med punkterna i policyn.

Småföretagsvänlig upphandlingspolicy – sju tips till alla upphandlare

Företagarna listar sju punkter som är särskilt viktiga för att små företag ska kunna delta i offentlig upphandling.

1. Träffa småföretagare ...
... regelbundet och för dialog, för att bidra till en god affär.

2. Ställ relevanta krav ...
... i upphandlingarna som inte utesluter små företag, och som kan följas upp.

3. Dela upp ...
... kontrakt och ramavtal så att små företag får större möjlighet att lämna anbud.

4. Uteslut oseriösa leverantörer ...
... för att främja en god konkurrens.

5. Sprid information ...
... om upphandlingar, inklusive direktupphandlingar, på kommunens egen hemsida, sociala medier och nyhetsbrev.

6. Motverka otillåtna direktupphandlingar ...
... för att uppnå en bra affär och för att undvika jäv.

7. Följ upp ...
.. upphandlade kontrakt löpande.

Fler nyheter från Företagarna