För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Lidingöföretaget Candela lyfte politik(erna) på sjön

Publicerad 24 maj 2022
– Känner ni er trygga? Ja absolut, svarade vi andra i båten som svävar fram en bit över vattenytan i ungefär 26 knop. Hon som frågar och som sitter i förarsätet i den foilande bärplansbåten är Elisabeth Svantesson, ekonomisk-politisk talesperson och vice partiledare för Moderaterna. Att vi känner oss trygga i båten, ska också tillskrivas företaget Candelas åratal av utveckling, utveckling av båtskrov och datorstyrda, individuellt rörliga bärplan i klass med stridsflygsteknik.
Text: Jonas Melcherson, Foto: Anna Forsselius Haettel och Jonas Melcherson

Efter en tidig frukost i maj, där Elisabeth mötte Lidingös företagare på restaurang Pocket By Pontus och svarade på deras frågor, bjöd Företagarna Lidingö med Elisabeth till en av våra lokala entreprenörer. Företaget Candela ligger i Gåshaga, där ön sträcker sig ut i skärgården, med en karaktäristisk skärgårdsmiljö och kortare sjöväg till Vaxholm än till Stockholm.

Just sjövägar och sjötrafik var rubriken för besöket hos båttillverkaren. Företagarna Lidingö valde det här företagsbesöket och ett möte med Gustav Hasselskog, Candelas grundare och VD, för att introducera en stor fråga som inte bara rör stockholmsregionen utan alla sjönära stadsområden i landet – och världen.

Gustav Hasselskog, VD och Grundare av Candela med Elisabeth Svantesson.

Visserligen är Candelas eldrivna fritidsbåtar intressanta och spännande att bekanta sig med. Men ur ett rikspolitiskt perspektiv är det passagerartrafiken som är hyperintressant.

Candela utvecklar, vid sidan av båtskroven och eldriften, ett komplett system för trafikstyrning som planeras att sjösättas i en första kommersiell linje från Ekerö till Riddarfjärden vintern 2023. Mycket är nytt med det här testet av en ny typ av sjötrafik, som en central planering av laddtider och turlistor, tätare turer med betydligt mindre båtar och incitament för nya passagerarbeteenden.

Candela tar emotFöretagarna Lidingö,Elisabeth Svantesson(M), Ida Drougge, riksdagsledamot (M), Daniel Källenfors, kommunstyrelsens ordförande på Lidingö (M) och Nils-Henrik Tideberg, Lidingömoderaterna i ett omklädningsrum där seglarställ hänger längs väggarna och ett bord står uppdukat med kokosbollar och kaffe i termosar.

elisabeth-svantesson-candela-collage.jpg

Efter en rapp presentation av Gustav Hasselskog tar Erik Eklund (Chief Commercial Vessels) vid och berättar mer om planerna för eldriven passagerartrafik och utmanar politikerna med bl följandefrågor.

  • Är det rimligt, 2022 att det finns skattereduktion på fossil diesel men inte på grön el?
  • Bussfiler på sjön, kan det vara något?
  • Kan politiken ställa krav på fosilfria sjöar och vattenområden?
  • Kan vi planera lagstiftningen med incitament för ladd-infrastruktur som kan användas av alla trafikslag. Bil/Buss/båt?
  • Hur ska samhällsplaneringen inkludera sjövägen bättre och hur underlätta omställning genom relevanta upphandlingskrav?

Företagarna Lidingö kan fylla i här angående den sista frågan. Idag formuleras frågor i den här typen av upphandling i stil med storlek på fartyg och antal passagerare per tur. En fördel för stora dieselfärjor. Frågor som kronor per sjömil, kWh per sjömil och antal passagerare per timme skulle kunna vara mer relevanta krav och underlätta den nödvändiga omställningen.

De här båtarna är initialt dyrare än de traditionella dieselfarkoster de är tänkta att ersätta, men ska sedan snabbt betala tillbaka genom att minskade koldioxidutsläpp och halverade restider. I stort sett helt tysta passagerarfärjor som inte heller river upp något svall, trots att de går betydligt snabbare. Så därför kan vi förstå Candelas fråga om bussfiler på sjön för yrkestrafik, men just den frågan kan antagligen bli svår för lagstiftare att infria.

– En annan utmaning när vi pratar med upphandlare är våra siffror för besparingar i koldioxidutsläpp och kostnader. Siffrorna ser för bra ut. Vi får lägga ganska mycket kraft på att presentera underlag och bevisa att de stämmer säger Erik Eklund.

Erik-eklund-berattar-i-verkstaden.jpg

När kokosbollarna och de allvarliga frågorna svalts ned med en sista mun kaffe tar vi tur i verkstaden där båtskroven i kolfiber gjuts och lackas. Verkstadsgolvet är livligt klockan 10 på förmiddagen, skrov flyttas mellan stationer i processen och både färdiga båtar av den första och den andra, snart lanserade generationen av Candelas daycruiser trängs i den främre hangaren.

elisabeth-svantesson-jonas-melcherson.jpg

Elisabeth Svantesson med Jonas Melcherson (Företagarna Lidingö), som arrangerade företagsbesöket.

Vi avslutar förmiddagen med att ta ut en av Candelas båtar ur första generation, C-7, på Höggarnsfjärden. Elisabeth placeras utan minsta protest i förarsätet och trycker efter en kort instruktion – eller snarare en beskrivning av vad som kommer att hända när autopiloten går emellan – gasreglaget framåt och vi stiger långsamt upp ur vattnet.

Svallen mot skrovet tystnar, det har inte längre kontakt med vattenytan. Vi kan dämpa rösterna till normal samtalston. Displayen, en stor pekskärm visar 26 knop och Elisabeth Svantesson utbrister:

– You've made my day.

elisabeth-svantesson-you-have-made-my-day.jpg

Taggar
Fler nyheter från Företagarna