Nu tar von Koenigsegg plats i förarsätet
Bilarna kostar runt 30 miljoner kronor styck. Ändå står kunder från hela världen i kö för att köpa en. Och de flesta av dem nöjer sig inte med en, genomsnittskunden äger 2,5 bilar med den adliga ätten von Koenigseggs vapensköld i fronten. Tillsammans med sin man Christian har Halldora von Koenigsegg byggt upp företaget som är Ängelholms kommuns största privata arbetsgivare och bygger världens snabbaste bilar.
Ett starkt entreprenörskap i kombination med en rejäl portion envishet har lagt grunden till att Skåneföretaget i dag konkurrerar i samma tätklunga som exempelvis McLaren, Bugatti och Ferrari. Envisheten har varit en betydande drivkraft i allt från att bygga världens snabbaste bil (rekordhastigheten är 447 km/h) till att förmå kommunen att lägga om en busslinje som gör det enklare för personalen att åka kollektivt till jobbet. Men mer om busslinjen längre fram.
Vi träffar Företagarnas nya ordförande i Koenigseggs nybyggda bilfabrik på det tidigare flottiljområdet vid flygplatsen i Ängelholm. Halldora von Koenigsegg är operativ chef, en uppgift som innebär att hon har ett finger med i det mesta som händer i företaget.
- Jag och Christian håller oss nära verksamheten, vi finns på golvet hela tiden och engagerar oss i detaljerna. Vi jobbar fortfarande som en startup, säger hon.
Under rundvandringen passerar vi en vägg med inramade förstasidor från världens ledande motortidningar. Alla med en Koenigsegg som omslagsbild, ofta tillsammans med Christian von Koenigsegg.
- Det är nog få som känner till det, men i den internationella bilvärlden är Christian lite som en rockstjärna. Det är hysteri runt honom när han dyker upp, säger Halldora.
Om Företagarna: ”Vi behöver mobilisera en folkrörelse”
Du arbetar i en mycket exklusiv bransch – kan du förstå en småföretagares vardag?
- Jag har varit företagare hela mitt liv, och jag är också uppvuxen i en småföretagarfamilj. Min mamma och pappa kom från Island till Sverige som unga och de byggde ett liv från ingenting. Pappa var snickare och läste vidare till ingenjör innan han startade ett företag i golvbranschen i Växjö.
Uppbyggnadsfasen av Koenigsegg beskriver hon som en utmanande period.
- De första 15 åren var det definitivt ingen som trodde på oss. Det fanns inga utsträckta händer eller support. Jag har precis som alla andra företagare suttit helt själv med bokföringen, varit hr-ansvarig, kört produktionen på egen hand och haft en baby på armen.
Vad fick dig att tacka ja till att bli ordförande?
- Ett så här fint uppdrag, där jag får möjlighet att göra skillnad för Sveriges företagare, är det klart att jag tackar ja till. Uppdraget innebär att jag måste prioritera om en del i mitt liv, och det har jag bestämt mig för att göra.
Vilka är dina första intryck av Företagarna?
- Det som slår mig är att det är fantastiskt drivna och engagerade människor som är med i Företagarna. Det finns en enorm kraft i de ideella insatser som alla förtroendevalda i de drygt 200 lokalföreningarna bidrar med.
Vilka är de främsta fördelarna med ett medlemskap i Företagarna?
- Att vara företagare är otroligt ensamt, särskilt som småföretagare. Du har få att bolla med. Du lär dig snabbt att det bara är upp till dig själv att lösa dina problem. Men det behöver inte vara så – och här erbjuder Företagarna dig en fantastisk möjlighet att bli en del av något mycket större.
Hur kan Företagarna bli en starkare röst?
- Vi måste få alla företagare att förstå att vi måste gå ihop för att skapa ett bättre företagsklimat. Och då behöver vi mobilisera en folkrörelse. Det ska inte finnas några tvivel om att du ska vara medlem i Företagarna. Det måste vi ha som målbild.
Hur upplever du det svenska företagsklimatet?
- Det har tyvärr inte blivit så mycket enklare att vara företagare. Förenklingsarbetet går alldeles för långsamt.
Ledarskap: ”Jag är inte rädd att göra fel”
Samtalet om det svenska företagsklimatet får pausa ett ögonblick när Halldora träffar Markus Lundh. Han kliver ur en Koenigsegg som han har testkört under morgonen. Koenigsegg har 47 nationaliteter på lönelistan, men det är också en betydande del av medarbetarna som har sina rötter i den skånska myllan. Markus började sin karriär i bilbranschen hos den lokala Volvohandlaren i Ängelholm innan han tog steget över till Koenigsegg. Karriären har nu tagit honom till en roll som testförare, och det är han som suttit i förarstolen vid flera av de hastighetsrekord som har satts under senare tid.
Hur är du som chef?
- Jag är en tydlig och kravställande chef med mycket hjärta. Koenigsegg är en krävande arbetsplats. Att vara bäst i världen är inte bekvämt. Det är svårt. Det ställer krav på våra medarbetare.
Många ser chefskapet som en utmaning. Hur har du utvecklats i din roll?
- När jag var en yngre ledare gick jag på många törnar, och hjärtat var krossat många gånger. När du ger din själ riskerar du också att bli sårad. Det är ju så i relationer, det är ofrånkomligt. Men då fick jag rådet att ”du ska inte bli så personligt engagerad, du måste hålla distans”.
Var det ett bra råd?
- Jag försökte ett litet tag, men tyckte att jag dog inombords som människa. Så jag återgick till att gå in med fullt hjärta i mina relationer. Och jag tror på det. Sen blir jag ibland sårad, men sådant är livet.
”Vi måste gå ihop för att skapa ett bättre företagsklimat i Sverige”
Om politiken: ”Jag förstår faktiskt inte hur politikerna tänker”
Halldora stannar till vid produktionslinjen där bilarna står på rad. Miljön påminner mer om en tandläkarmottagning än en bilfabrik. En ny bil i veckan lämnar fabriken. Rundturen visar också att biltillverkning är en verksamhet som kräver kompetens från världens alla hörn, och Halldora menar att arbetskraftsinvandringen måste underlättas.
- Vi har inte tillräckligt med arbetskraft i vår del av världen. Vi måste göra det mycket enklare att ta emot kompetens från andra länder. Jag förstår faktiskt inte hur politikerna tänker kring arbetskraftsinvandringen. Dagens regler stoppar tillväxten hos både oss och våra underleverantörer.
Kvinnors företagande: ”Vi måste bli bättre på att stötta varandra”
Företagarnas nya ordförande vill också lyfta frågan varför så få kvinnor väljer att bli företagare. Hon pekar på att det 1980 var 25 procent kvinnor bakom nystartade företag; motsvarande siffra för 2022 var 28 procent. En rapport från Entreprenörskapsforum visar att om utvecklingen fortsätter i samma långsamma takt kommer det dröja till år 2100 innan det är lika många kvinnor som män som är företagare i Sverige.
- Jag trodde faktiskt inte att det var så här illa. Att vi är sämre än genomsnittet i Europa när det gäller andelen kvinnliga företagare, bara 28 procent när genomsnittet i Europa är 33 procent. Det är nästan lite skrämmande
Hur kan det bli fler kvinnliga företagare?
- Jag har inte haft så många kvinnliga förebilder eller mentorer runt omkring mig, vilket jag har saknat. Om vi vill få en verklig förändring måste kvinnor stötta kvinnor i mycket större utsträckning. Det är en problematik vi pratar alldeles för lite om. När man väl kan hitta ett systerskap så är det helt oslagbart.
Personlig egenskap: ”Jag ger inte upp”
Precis som många andra företagare upplever Halldora von Koenigsegg regelkrångel i stort och smått.
- Definitivt, det finns mängder av stora och små saker som har kantat vår företagarresa, och mycket har tagit alldeles för lång tid. Jag brukar skämta om att "tänk om det svåraste vi har gjort är att bygga världens snabbaste bil".
Hon påpekar samtidigt att Ängelholms kommun har varit tillmötesgående under företagets expansionsprocess de senaste åren. Men det finns ett undantag. Halldora driver en mångårig kamp för att få lokalbussen att göra en avstickare in på området där Koenigsegg har sin fabrik.
- Vi är ändå en arbetsgivare med 700 anställda, och jag har pratat med lokaltrafiken om att lägga om busslinjen så att det blir enklare att åka kollektivt. Vi har bollats runt. I tre år.
Vad krävs för att lyckas?
- Om det är någon egenskap jag har så är det envishet. Jag håller på tills det är klart. Jag tror också att min envishet kommer att bli en bra egenskap i min nya roll som ordförande i Företagarna.
Så till slut kommer bussen att stanna utanför Koenigsegg?
- Definitivt!
Resan går vidare
Drygt 300 bilar har producerats under de tre decennierna. Företaget har ett dussintal svenska bilordrar som består av redan levererade bilar samt nya beställningar.
- Vi säljer ”The ultimate megacar experience” – för det är så mycket mer än en bil. Vi levererar en upplevelse, en delaktighet att driva ny teknik framåt. Det är inte bara tjusiga lyxbilar, säger Halldora von Koenigsegg.
Den nybyggda fabriken i Ängelholm lägger grunden till att öka produktionstakten.
- Vi har startat ytterligare en produktionslinje. Från årsskiftet har vi förutsättningarna att öka produktionstakten från en till tre bilar i veckan.
Samtidigt kan Halldora och Christian von Koenigsegg blicka tillbaka på några tuffa år.
- I och med pandemin, krig och ombyggnation fick vi förseningar i bil-programmet.
På frågan om det finns planer att börsnotera Koenigsegg kommer svaret snabbt:
Nej, inte i dagsläget. Att vi har lyckats bygga bolaget till vad det är i dag är tack vare den långsiktighet som har präglat vår verksamhet, med produkten och varumärket i fokus. Inte den kortsiktiga lönsamheten, säger hon.