För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Familjeföretaget som har kunderna i ett stadigt grepp

Publicerad 29 mar 2023
Planen var att försörja familjen genom att sälja handskar till skogshuggare. I dag, 87 år senare, omsätter Hestra-Handsken drygt 700 miljoner kronor. En stor del av framgången i familjeföretaget stavas riskspridning. Företagaren har träffat familjen bakom den småländska exportsuccén.
Anton Magnusson, vd för familjeföretaget Hestra, gör småländska handskar till global succé. Bläddra för att se fler bilder. Foto: Emil Nordin.

Hestra-Handsken är ett av få företag som sätter en hel ort på kartan. Men med ett utbud av handskar som säljs över hela världen är det inte särskilt märkligt.

Det var emellertid inte Martin Magnussons plan när han 1936 började tillverka handskar till traktens skogshuggare. Nej, när Martin stod där i det dragiga lilla gårdshuset var ambitionen att hans familj skulle få mat på bordet.

Men när turister började vallfärda till det småländska höglandet för att åka utför såg han en möjlighet att utveckla handsksortimentet. Dessutom var sönerna Lars-Olof och Göte inbitna skidåkare – och fungerade som kräsen testpanel.

”Handskindustrin är väldigt arbetsintensiv, och därför tvingades vi söka oss utomlands för att överleva”

Generationsskifte

Så när sönerna tog över verksamheten var utförsåkning en stor sport i landet, och ryktet om de smidiga och varma skidhandskarna från Hestra spreds över hela Sverige.

1980 var det dags för den tredje generationen Magnusson att kliva in i företaget.

- När min bror Svante och jag kom in var Hestras omsättning 8 miljoner kronor, säger Claes Magnusson och visar runt i företagets ljusa och rymliga lokaler.

Företaget ligger självklart kvar i byn Hestra även om det finns en betydande skillnad – vi befinner oss inte längre i ett dragigt gårdshus. I dag guidas vi runt i en mer än 6 000 kvadratmeter stor byggnad med hyllor från golv till tak. Själva produktionen har flyttats ut till länder som Vietnam, Ungern och Kina, där de två första fabrikerna är helägda av Hestra, och den senare drivs genom joint venture.

- Min bror och jag drog i gång exporten, och det var vi som tog Hestra ut i världen, säger Claes.

Dubblerad försäljning

Länge har Hestras handskar varit synonyma med hög kvalitet, och under de senaste tio åren har försäljningen dubblerats.

- Det har med framgångarna i Nordamerika att göra, förklarar Anton Magnusson, som tillsammans med brodern Jonas, affärsområdeschef för sport- och modehandskar och kusinen Niklas, retailchef, är fjärde generationen i familjeföretaget.

”På kort sikt kan vi konstatera att kronans ställning påverkat oss positivt”

Anton Magnusson, som alltså är son till Claes, tog över som vd 2019. Anton och kusinen Niklas tog sitt engagemang ett steg längre – de är i dag Sveriges enda handskmakare.

Anton visar sitt arbetsbord som ligger längst in på kontoret. Här finns det verktygsfodral som han fick i present när han tog gesällen, och här finns mallarna till de smäckra modehandskar av italiensk getnappa som företaget också producerar.

- Att tillverka de här handskarna tar mellan tre och fyra timmar för våra mest erfarna sömmerskor, säger Anton.

Expanderade utomlands

Han lägger fram ett par av företagets storsäljare, handsken Army Leather Heli Ski, och berättar att den innehåller 109 delar och tar 1 timme och 27 minuter att tillverka.

- Vi hade produktion här i Hestra fram till 1950-talet. Men handskindustrin är väldigt arbetsintensiv, och därför tvingades vi söka oss utomlands för att överleva. I dag har vi 700 medarbetare i koncernen över hela världen, och vi besöker ofta våra fabriker, säger Anton.

På så sätt, menar Anton och Claes, får de kontroll över hela produktionskedjan. Allt från inköp av material till arbetsförhållandena för personalen.

Levererat till försvaret

Hestras motto är att sprida riskerna, och det är en viktig förklaring till Smålandsföretagets framgångar, menar familjen:

- En stor orsak till att det går så bra är att vi har spridit ut sortimentet, vi gör inte enbart handskar för vintersäsong, vi gör cykel- och ridhandskar, modehandskar och yrkeshandskar. Men vi tänker ständigt nytt och ser till att utvecklas, samtidigt som vi håller fast vid våra klassiker, säger Anton.

Hestra är också leverantör till Försvarsmakten, såväl av högvaktens skinnhandskar som jägarsoldaternas vinterhandskar. Lägg därtill framgångarna i USA där företaget vunnit stark mark.

Med en stor exportandel har den svaga svenska kronan bidragit positivt till företagets resultat:

- På kort sikt kan vi konstatera att kronans ställning påverkat oss positivt, även om det naturligtvis inte är något vi föredrar på längre sikt, konstaterar Claes.

Fakta om Hestra

Grundades: 1936.
Plats: Småländska Hestra.
Gör: Miljontals handskar.
Omsättning: 700 miljoner kronor.
Vinstmarginal: 26 procent.

Text: Anna-Maria Stawreberg.

Fler nyheter från Företagarna