Gösta Bergström har varit länge i branschen. Hans företag Video Communication är ett av Sveriges äldsta filmbolag. Sedan starten 1991 har företaget producerat presentationsfilmer åt företag och kommuner. Han har upplevt både upp- och nedgångar och periodvis fått känna på hur det är att vänta på pengarna när kunderna inte betalar i tid.
− Jag har fått låna pengar temporärt. Under pandemin avstod jag från att ta ut lön för att kunna behålla en anställd, säger han.
För en dialog
Med åren har han blivit tuffare när det gäller att ställa krav på att kunderna betalar inom rimlig tid. Han berättar om när en av hans kunder ville att han skulle underteckna ett avtal på 90 dagars betaltid. I stället för att snällt skriva under tog han upp en förhandling. ”Det finns andra leverantörer”, fick han först till svar.
− Jag sa att om ni tycker att vi är ett bra företag och är nöjda med vad vi levererar får ni acceptera 30 dagar. Då dröjde det bara en vecka innan vi fick ett avtal på 30 dagar.
Han råder andra företagare att stå på sig mer.
− Man måste våga stå upp och föra en dialog. Är du nystartad blir du lätt blödig och ställer upp på allas villkor.
Många har outsourcat fakturahanteringen
I dag känner han sig inte särskilt drabbad själv men han har kontakt med andra företagare som kämpar med oskäliga betalningsvillkor. Dock märker han i det egna företaget att betalningarna är i senaste laget. Sex av tio fakturor har förfallit när pengarna väl kommer in. När det gäller storföretagen tycker han att utvecklingen snarast gått åt fel håll.
− Förr kunde du ringa till ett större företag om du inte fått betalt i tid. Då såg de till att du fick betalningen dagen efter. I dag går inte det. Många företag har outsourcat fakturahanteringen.
Å andra sidan lovordar han sina näraliggande kommuner som ställde upp och kortade ner betaltiderna under pandemin och på den vägen har det fortsatt. Hos vissa kunder kan han delfakturera jobben, vilket han tycker är en bra modell.
− Videokonferenser till exempel kräver stora utlägg. Där kan man behöva delfakturera för tekniken.
Många av de problem som i dag drabbar småföretagare skulle kunna undvikas om storföretagen betalade snabbare, konstaterar han.
− Det borde vara en lagstiftning så att det inte får vara mer än max 30 dagars betalningstid, menar Gösta Bergström.