Erika Frost som driver cafeet är själv vegan och ansåg att utbudet var betydligt sämre tidigare år. Hon och hennes man valde därför att starta eget och har sedan start haft ett hundra procent växtbaserat utbud. 

– Vi valde att göra något åt det och så vi startade detta. Efterfrågan har ökat enormt bara de senaste 1-2 åren. Det är helt annat idag, innan var det svårt att gå på restaurang, medan idag har alla åtminstone alternativ.

Semmel- idén har de haft sedan 2017 och med åren förfinat den. Åretsemla är en kardemummabulle som görs på ekologiska råvaror, där de använder sig av växtsmör, svenskt mjöl samt egengjord mandelmassa som görs på rostad mandel och andra råvaror som är egenproducerade eller närproducerade.

Jag tycker man ska nischa sig lite på sin egen semla och använda bra råvaror. Man blir inte bättre än sina råvaror, hur man än försöker.

Förra året var det många som röstade på den växtbaserade semlan i ”Sveriges bästa semla”. De gick från att göra 50 semlor till 600 semlor om dagen, och på fettisdagen ca 13 000.

– Det kändes jättekul, att de inte röstade för det är en vegansk semla, utan för att det är en bra semla.

Förra året gjorde de  ca 10 000 under semmelsäsongen. På den tiden bakades semlorna dessutom i caféet eftersom bageriet inte fanns, vilket begränsade antalet.

 – Vi kan dubbla kapacitet nu utan problem eftersom vi har en egen lokal för det. Men det är svårt att säga hur det kommer se ut. Vi har sålt slut nu nästan alla dagar.

Från stan till ut på landet

När pandemin slog till anpassade de sig ganska snabbt, deras läge på landet underlättade en del eftersom människorna drog sig bort från stan och utåt landet. Trots att januari är en ganska tuff månad har de sålt mellan 100-300 semlor om dagen.

– Våra kunder kommer ut specifikt till oss, vilket gör att vi inte har samma typ av konkurrens. Vi märker även att våra gäster följer oss på sociala medier, lägger vi ut att något specifikt eller rekommenderar dagens godaste bröd så är det främst det som säljer slut.

Många går direkt till caféet eftersom de redan vet att bageriet har sina semlor i där. Användandet av sociala medier har varit deras sätt att framföra den reklamen vilket har visat resultat, speciellt då deras kunder från runtom i Sverige söker sig till Open new doors.