Sophie Engström var bara 14 år när hennes syster Angelica och mamma köpte macken som nu finns på kartan. En bensinmack som alltid har färska semlor redo för både lokalbor och resenärer. Efter att ha insett att alla tre hade ett brinnande intresse för försäljning valde de att satsa på det tillsammans.  

 Vi bestämde oss för ganska tidigt vad vi ville satsa på, det var högmarginalprodukter och i den här världen blir det ätbara saker. 

Bakning var det från början. På den tiden när de startade var det inte lika vanligt som det är idag att man höll på med bakning på bensinstationer. Utan det var en mindre skala där all mat som ingick var i en uppstarts fas överallt. 

− Så när vi klev in här var det med befintlig personal och det tog ju lite i början. Man fick lägga i lite gnista för att få dom att förstå att det här är framtiden, nu kör vi. 

Häftigaste resan 

Det är i den linjen de fortsatt hålla riktning alla år. Sophie anser att den häftigaste resan har varit att det fortsatt att gå uppåt både omsättnings och resultatmässigt. Semlorna har blivit en specifik produkt, de kom in i bilden för ganska längesen. Det var så pass att det inte fanns semlor på bensinstation och andra tyckte att det var galet att baka semlor på en mack.  

Jag tror också det är det som har gjort att det varit så roligt i alla år, att man hela tiden kan fortsätta utvecklas. Vi blir aldrig riktigt klara. Hade någon sagt att vi skulle hålla på så här länge så att man inte trott på det.  

Grundtanken var att de alternativt skulle ha hållit på med detta i som 3–4 år, men enligt henne så känns det nu som att de kommer hålla på ganska många år till, i alla fall tills de känner sig färdiga.  

Anledningen till att de började med semlor, berodde på att precis som för många var januari-februari döda månader. Butiken stod med personal, det fanns tid att göra annat och den behövde något för att behålla snurren.  

 Det började småskaligt. Sen har det med åren blivit helt galet. Nu ifjol gick det åt 76 00 semlor den säsongen. Nu i år har vi satt målet, tillsammans med personalen att vi ska försöka oss på 100 000.  

Från början var det baka ofta, baka hela tiden. Det viktiga var att se till att alla får en fin färsk semla. Det som varit till deras fördel är att de genom åren styrt om skeppet samt anpassat efter hur trenderna har gått och vad kunderna efterfrågat. 

 Med åren har vi utvecklat olika sorter, bland annat årets semla som blir en ”happening” i stan. Från början var det viktigaste i världen att alla älskade den i smak, nu har det nästan blivit en snackis. ”fjolårets gillade jag mer”.  

Saltad karamell eller popcorn

Men alla semlor finns kvar. Vilket även gör att macken lyckats bredda till olika målgrupper. Nu kan farmor och lilla barnbarnet komma in och hitta en semla som passar båda.  

Sophies favoritsemla har varit saltad karamell i väldigt många år och kanderad mandel. Men årets semla är förjäkla bra säger hon. Den är med brynt smörkola och kanderade popcorn.  

Ibland har vi för mycket ideer i huvudet, sen provbakar vi. Ibland har man en idé i huvudet som man tänker är bra men som faller i utförandet. Sen får alla vara med och tycka, så vi provar oss fram tills vi känner oss nöjda.  

De har dessutom expanderat och har redan en lika stor del andel som jobbar i butiken som jobbar i köket. I år utökade de ytterligare och startade restaurang och en liten delibutik i stan. Även där har de nu börjat sälja semlor.  

Någonstans inser man att det är resan som är det häftigaste. Att börja från ingenting, det är nästan som att starta om den här karusellen igen. Man blir lika glad att sälja 40 där nere som att sälja 1000 här.  

Anledningen till deras fortsatta arbete bygger på att de vill hitta nya mål och slå de gång på gång samtidigt som hon betonar att de faktiskt får göra något de tillsammans brinner för.  

Tips från företagare till företagare  

  • Tro på dina idéer och jobba hårt för de. 
  •  Saker någon annan säger är bra, men om du inte har hjärta för det kommer det aldrig bli någonting. 
  • Omge dig av människor som åt vill samma håll.