För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

”Vårt primära miljömål är att sälja fler maskiner”

Publicerad 10 jun 2022
Elin Ledskog på miljöteknikföretaget Againity vill bidra till en bättre värld med hjälp av grön teknik.
Företagarnas vd Günther Mårder samtalar med Againitys marknads- och försäljningschef Elin Ledskog på Företagarnas kongress i Norrköping den 20 maj. Foto: Fotograf Ristenstrand.

Det sägs ofta att företag måste bli hållbara, men nog borde fler slå ett slag för att företag är en förutsättning för hållbarhet? Utan någon som säljer smarta varor och tjänster kan andra inte lägga sina bitar till hållbarhetspusslet.

− Vårt primära miljömål är att sälja fler maskiner, säger Elin Ledskog på det Norrköpingsbaserade miljöteknikföretaget Againity.

El av värme

Som liten drömde hon om att lösa vattenbristen i Afrika. Elins första uppdrag för Againity var också ett kandidatarbete i östafrikanska Rwanda. Mer om det senare. Nu sammanstrålar hennes miljöengagemang och kunnande från civilingenjörsutbildningen i Linköping i att marknadsföra Againitys maskiner. Kunderna är främst kommunala och halvstatliga värmeverk.

− Våra maskiner använder en patenterad teknik för att med hjälp av ORC-turbiner omvandla värme ur andra processer till lokalproducerad, småskalig elektricitet, säger hon.

Grön teknik

Den som googlar ORC kommer med stor sannolikhet få ett sökresultat fullt av onda fantasivarelser ur Tolkiens Midgård, men i detta sammanhang är det en förkortning för Organic Rankine Cycle, där Rankine är namnet på ett skotskt universalgeni från 1800-talet som är mest känd för sitt bidrag till läran om termodynamik.

Snillet bakom Againitys maskiner är serieentreprenören och flygteknikern David Frykerås. Han tog hjälp av Joakim Wren som är docent och universitetslektor i mekanisk värmeteori och strömningslära vid Linköpings universitet. Tillsammans ägnade de några år åt att förfina tekniken. Det har lönat sig. Sedan den blygsamma starten 2013 har företaget fördubblat omsättningen årligen och Againitys ORC-turbiner är i drift på ett tjugotal platser i hela landet.

Göra skillnad

Företaget huserar sedan några år tillbaka i anrika industrilokaler i Norrköping, där det byggdes turbiner redan för hundra år sedan. Före flytten dit höll Againity till mitt i det gamla industrilandskapet som förr var ett nav i den svenska textilindustrin, ett stenkast från de lokaler där Företagarna höll sin kongress i maj. Där, i Louis De Geers kongresshall samtalade Elin med Företagarnas vd Günther Mårder om hållbarhet från scenen.

− Vi visar att det går att göra skillnad och påverka klimatet, sade hon till kongressdeltagarna.

När uppmaningar som att rädda klimatet eller stoppa miljöförstöringen bryts ner till konkreta och avgränsade problem går det också att göra något åt dem. Som att till exempel energieffektivisera genom att omvandla spillvärme till elektricitet. Det kräver entreprenörer som löser problem och kunniga företagare som bygger struktur. Att ha nära till spetskompetens från universitet är då en fördel.

− Jag ville göra praktik utomlands under min utbildning och fick kontakt med Againity. Det blev en studie av tekniska och marknadsmässiga förutsättningar för att producera elektricitet genom ORC-teknik i Rwanda, sade Elin från scenen i kongresshallen.

Växa med företaget

Efter att ha arbetat med hållbarhetsfrågor för Ikea i Singapore kom Elin tillbaka till Againity för att bli marknads- och försäljningsansvarig och dessutom delägare. Möjligheten att kunna vara med och bygga vidare på företagets resa och göra avtryck i en viktig hållbarhetsfråga ser hon som både stimulerande och meningsfullt, trots att dörrar till större företag står på glänt för drivna civilingenjörer.

− Vi är ett litet företag som inte lockar med marknadens högsta löner, men vi erbjuder en möjlighet att växa med bolaget. Vi får alla vara med om en stor inre resa som ger en annan sorts behållning, säger hon.

Väg ut i verkligheten

Precis som när hon själv fick kontakt med Againity håller företaget i dag öppet för att knyta kontakter med lovande studenter på universitet i Linköping – och på andra orter. Hon märker också att många som utbildar sig delar bilden av att startups är attraktiva arbetsplatser.

− När jag var tonåring och drev UF-företag var det inte lika coolt att vara entreprenör som det är i dag med kändisar som Elon Musk. I dag går det bra att marknadsföra sig mot universitet och det är jättekul att ge studenter en väg ut i verkligheten, säger Elin.

Fler nyheter från Företagarna