För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

”Bli bekväm med att känna dig obekväm”

Publicerad 19 aug 2022
Elis Hodzics mål är att ingen gammal människa ska behöva vara ensam. Hans företag har nu fått ett internationellt entreprenörskapspris.

Det vimlar av idéer bland smarta unga företagare. Varje år samlar Företagarna de bästa i listan 103 unga idéer. Den har 19-årige Elis Hodzic från Malmö redan varit med på två gånger.

Nu har hans företagsamhet prisats i 20 under 20, en internationell entreprenörskapstävling som lyfter unga talanger på startup-scenen. Utmärkelsen ger tillgång till nätverk och coaching – utöver publicitet och en prissumma.

Elis prisas i kategorin socialt företagande för företaget Happy Life.

− Det är jättekul att få priset. Jag har väldigt höga ambitioner med företaget. Målet är att utrota ensamheten bland äldre. Priset är ett kvitto på att det vi gör ger resultat, säger han.

Utrota ensamhet bland äldre

I prismotiveringen kan man läsa att pandemin satt fingret på hur äldre personer behandlas i olika samhällen och att det finns behov av tjänster som de som Elis och hans kollegors företag erbjuder. I korthet handlar det om att bygga broar mellan generationer och anställa yngre som utför enklare sysslor hos äldre och att umgås tillsammans.

Vad driver en 19-åring kille uppvuxen i Malmö och student på Handelshögskolan i Stockholm att göra något åt problemet med ensamhet bland äldre?

− Jag kände mig lite vilse i grundskolan, visste inte vad jag ville bli. Men I sjuan kom en ny kille till klassen. Han hade problem med skolan. Vi blev vänner och pluggade tillsammans. I nian fick han pris för den bästa betygsresan och berättade att det var min förtjänst. Det var då jag kände starkt att jag mår bra av att hjälpa andra att lyckas, säger Elis.

Företag gör skillnad på riktigt

Happy Life erbjuder inte bara tjänster till äldre, utan erbjuder även möjligheter för unga att komma in på arbetsmarknaden. I grund och botten handlar det om att se ett problem och finna en lösning – och driva igenom den.

Det är inte helt självklart för alla att företagsformen är rätt väg att gå för att lösa sociala problem. För en del är lösningen att ge pengar till en frivilligorganisation. Men för Elis är företagandet naturligt.

− Jag vill göra skillnad på riktigt. Om man vill ha genomslagskraft för en idé och skapa verklig nytta för många så är det bästa sättet att driva företag, säger han.

Utöver det nu prisade företaget driver Elis tillsammans med sina affärskollegor ett utbildningsföretag av och för ungdomar och ett rekryteringsföretag, jämte studierna i företagsekonomi på Handelshögskolan. Hur hinner han med allt?

− Det kräver planering och disciplin att få vardagen att fungera. För mig är en whiteboardtavla ett viktigt hjälpmedel. Jag tycker om att sätta upp mål och bryta ner dem i delar för året, månaderna, veckorna och dagarna. Varje dag har jag tre mål som jag ska uppnå, säger han.

Ta första steget 

Elis beskriver sig själv som både väldigt drivande och empatisk. Han både vill väldigt mycket och tycker om att prioritera att hjälpa andra. Två karaktärsdrag som han lyckas balansera i företagandet och mer specifikt i socialt företagande.

Hur ska man då tänka om man är ung och undrar om man har det som krävs för att driva företag? Hur vet man att idén är tillräckligt bra och att det är värt att satsa?

−Jag känner igen mig i frågan. Jag var 17 år när jag började och undrade om jag var för ung eller om det skulle gå vägen. Men mitt råd är att ta första steget. Man lär sig mycket under resans gång. Det gäller att utmana sig själv. Jag brukar tänka att man ska göra sig bekväm med att vara obekväm, säger han.

Tre tips från Elis Hodzic

1. Hitta något som du brinner för att göra och förverkliga

2. Planera, men tänk på att du inte kan veta allt innan du börjar. Du kommer att lära dig längs vägen.

3. Hitta personer som du kan ha som förebilder och var inte rädd att ta kontakt med dem, till exempel i skolan eller på Linkedin.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna