För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Att tänka utanför boxen

Publicerad 7 apr 2022
Varför startar färre kvinnor än män företag? Den frågan har lika många svar som de olikheter som finns bland landets 500 000 företagare, skriver Lina Skandevall.
Lina Skandevall är Företagarnas expert på kvinnors företagande. Foto: Oskar Omne.

Det handlar såklart om normer och samhällsstrukturer. Men också om konkretare utmaningar där det finns lösningar för att få fler att vilja starta och driva företag, kvinnor såväl som män. För Sverige behöver fler företagare. När företag växer – växer Sverige.

Allt från reformer inom socialförsäkring och finansiering till jämställdhet är vad som behövs för att fler ska våga ta steget.

I frågor som handlar mycket om attityder är det lätt att frågan blir generaliserande och därmed polariserad. Samtidigt är det lite som att prata om elefanten i rummet om vi inte samtidigt pratar om att män och kvinnor är olika.

Vi är olika

Vi är inte lika. Börjar vi acceptera det har vi kommit en bra bit på vägen. Jämställdhet handlar om att få samma förutsättningar oavsett livsval. Inte att vi ska ha samma egenskaper.

Tittar vi på vår senaste sammanställning av data visar den att kvinnor främst driver företag inom skönhet och hårvård. Vårdsektorn hamnar också högt. Det är naturligt att kvinnor startar företag i de branscher där de tidigare varit anställda, där finns kunskapen och där finns nätverken.

Självklart behövs fler kvinnor i alla branscher men frågan blir problematisk om vi fokuserar för mycket på vilka branscher vi inte finns i, i stället för de branscher där vi faktiskt finns.

Får vi fler kvinnor som driver företag om retoriken handlar om att fler ska börja jobba i mer mansdominerade branscher? Ska vissa branscher vara mer ”rätt” att driva företag inom än andra? Är ett företag bara relevant när det drivs i en tillväxtbransch med många anställda?

Tänk annorlunda

Om vi vill att fler kvinnor ska driva företag måste vi tänka annorlunda. Lyft soloföretagandet. De är ju där de flesta företag börjar sin resa. Sluta klanka ner på frisöryrket. Se inte tillväxt som mått på företagande, se bärkraften i sunda företag som utgångspunkt. Hylla det! Vill vi ändra statistiken måste vi också ändra retoriken.

Vad säger att frisören inte blir en framgångssaga à la Hairtalk med omsättning på femtio miljoner? Eller att salongen blir till tretton stycken som för de två systrarna som driver Creative Headz?

Rätt förutsättningar

Men det kräver förutsättningar. Här är några av de åtgärder som behövs, åtgärder för att få fler kvinnor att starta och driva företag. 

  • Stärk välfärdsföretagandet. Vi har idag en stor andel kvinnor som driver företag inom välfärdssektorn, en viktig framtidsbransch med stor utvecklingspotential – växer den så ökar andelen kvinnor som högsta befattningshavare
  • Förebilder behöver lyftas fram. För att fler kvinnor ska vilja ta steget från anställd till företagare behöver samhället sända ut starka signaler om att kvinnor är lika självklara i rollen som företagsledare som män.
  • Sänk kostnaden att anställa. Eftersom många företagsledare som är kvinnor driver personalintensiva tjänsteföretag påverkar höga arbetsgivarkostnader, sjuklöneansvar, rigida arbetsmarknadsregler och höga skatter kvinnors företagande särskilt hårt. 

Lyft upp. Lyft fram

Men återigen, frågan är större. För den sitter så mycket i våra egna, förutfattade meningar. Vi inte bara tror att företagare är medelålders män som heter Lars. De gör fortfarande det. För att skapa en förändring behöver vi aktivt fundera över våra egna fördomar och synsätt. Varför triggar frågan? Tycker vi den är för komplex? Mäns företagande – varför har vi ingen expert där? För att det inte behövs. För att 99 procent av riskkapitalet går till män.

Det blir bättre! Det blir verkligen det. Men det går sakta. Fler kvinnor tar på sig ledartröjan med drivkraft, passion och engagemang tydligt textat på ryggen. Men det krävs för förändring. En förändring som blir enklare om vi alla, oavsett kön, ser till att tänka en gång till utanför boxen i stället för innanför. Lyft upp. Lyft fram. Lyssna för att verkligen förstå. Ge möjligheter. Dela med er av kunskap. Redan där lovar jag att vi är en bra bit på vägen.

Taggar
Riks Krönika
Fler nyheter från Företagarna