För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Så betygsätter företagare svenska myndigheter

Publicerad 16 sep 2021
När företagare betygsätter myndigheter hamnar de bästa bara strax över medel. Det borde vara en väckarklocka, anser Helena Fond, Företagarnas expert på regelförenkling.
Foto: Shutterstock.com

För tionde gången presenterar Företagarna rapporten Myndighetsrankingen. I den sammanställs hur företagare från hela landet betygsätter svenska myndigheters service och bemötande ur ett företagarperspektiv. Rapporten ser också närmare på förtroendet för myndigheterna.

Undersökningen är inriktad på att granska myndigheter som småföretagen kommer i kontakt med regelbundet och som påverkar deras vardag som företagare. Det är totalt 14 myndigheter som rankas

Bolagsverket och Skatteverket i topp

Helena .png

Bäst betyg för service och bemötande får Bolagsverket och Skatteverket med 3,8 – på en skala där 1 betyder mycket dåligt och 5 mycket bra. På tredje plats hamnar Polisen (med betyget 3,4) som i och med förbättringen är tillbaka på den nivån myndigheten hade 2010.

− Om jag hade varit myndigheternas lärare så hade jag förstås fått en  tankeställare om de bästa prestationerna bara är en bit över medel. De kan alla bättre än så här, och jag hoppas dessa resultat kan fungera som en väckarklocka, säger Helena Fond, Företagarnas expert på regelförenkling.

Arbetsförmedlingen och Migrationsverket i botten

Sämst betyg i undersökningen får Migrationsverket (1,8). Arbetsförmedlingen får näst lägst betyg med 2,4, vilket ändå innebär en viss förbättring jämfört med 2019 då myndigheten fick sin sämsta notering någonsin sedan starten av myndighetsrankingen 2004.

− Det kan aldrig vara acceptabelt att myndigheter, finansierade av våra gemensamma skattepengar, fungerar så här dåligt i relationen till landets företagare. Såväl Arbetsförmedlingen som Migrationsverket har stora och svåra uppgifter att hantera, och företagen är en viktig del av lösningen på dessa. Då duger det inte att slarva med något så grundläggande som bemötande, säger Helena Fond.

Orimlig regelbörda

Rankingen sätter ljuset på hur de enskilda myndigheterna uppfattas men vi får också en helhetsbild där det blir tydligt att den totala regelbördan för Sveriges små och medelstora företag blir orimligt stor. Coronapandemin satte extra ljus på detta men problemen är betydligt äldre än så.

− Det finns 341 myndigheter i Sverige. 290 kommuner. 21 länsstyrelser. Om inte alla dessa vet såväl hur deras egen service fungerar som vad den sammanlagda byråkratin från samtliga myndigheter leder till kommer vi aldrig komma till bukt med problemen, säger Helena Fond.

 

Fler nyheter från Företagarna