För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Nytt pris ska lyfta innovativa företagare

Publicerad 12 feb 2021
Innovationskraft är en satsning där Venture Cup och Företagarna Göteborg tillsammans med Almi Företagspartner, Business Region Göteborg och Näringslivsgruppen Göteborg & Co letar efter engagerade företagare rika på innovationskraft.
Alexandra Björk, vd Venture Cup, och Maria Wannefalk, ledamot i Företagarna Göteborg, berättar om priset Innovationskraft.

Målet är att premiera de företag som i kölvattnet av pandemin lyckats hitta nya, innovativa sätt att bedriva verksamheten som kan leda till nya jobb och välfärd i en för många utmanande tid.

Vi fick en pratstund med Alexandra Björk, vd på Venture Cup, samt Maria Wannefalk, ledamot i Företagarna Göteborg, för att ta reda mer om hur priset kan hjälpa företagare framåt.

Läs mer om priset här

På vilket sätt kan Innovationskraft hjälpa Företagarnas medlemmar?

- Vi vill hjälpa de hitta vägar till nya affärer och nya marknader samt mod och kanske också kraft att ta fram den där idén från skrivbordslådan och göra något med den. Entreprenörskapet finns ju redan hos våra medlemmar men ibland behöver man också en liten ”puff” för att få den så kallade tummen ur med den där idén man funderat på. Funkar den eller funkar den inte? Vi hoppas självklart att nya affärer skall skapas och att man skall hitta nya vägar till intäkter, förklarar Maria Wannefalk.

Hur kan detta hjälpa befintliga företagare att utvecklas?

- Det är lätt, speciellt när man antingen har för mycket att göra eller när det blir oroligt att fortsätta göra mer av det vanliga. Att göra det som går utanför gränserna kräver extra energi som man kanske inte alltid hittar när den dagliga ”businessen” tar den mesta av energin och extra jobbigt med Corona. Men förhoppningen är  att stimulera till att titta på sina idéer, sin business och hitta mod att realisera dem, säger Maria Wannefalk.

”Att göra det som går utanför gränserna kräver extra energi”

På vilket sätt skiljer sig detta från andra tävlingar som riktar sig till företagare

- Venture Cup har arrangerat Sveriges största entreprenörstävling i över 20 år. Det är den kompetensen och historiken som vi tar med oss till en ny kontext och en annan målgrupp. Vi ser att många andra tävlingar har en relativt smal nisch och kan skapa ett värde för finalister och vinnarna. Vi hoppas att vi kan tillföra en samhällsnytta och accelerera tillväxten genom att synliggöra innovationsförmågan hos den typen av företag som klassiskt sett inte intresserar sig för den här plattformar och processer som står bakom Innovationskraft, säger Alexandra Björk.

Hur fungerar projektet urvalet och juryarbetet?

- Vi har skapat en specifik idérunda där entreprenörer och intraprenörer kan lämna in en affärsidé. Det kan handla om en helt ny affärsidé eller en utveckling eller omställning i en befintlig verksamhet. Alla som lämna in sina idéer garanteras feedback och efter deadline kommer en jury att välja en vinnare som har möjlighet att vinna 50 000 kr, förklarar Alexandra Björk.

Vilka företagare riktar ni er till framförallt?

- Det här är en möjlighet för alla att delta med sin idé. I Venture Cups "ordinarie" tävlingar så jobbar vi med startups och idéer i ett tidigt skede. Syftet med Innvoationskraft är att fånga upp just innovationsförmågan och kreativiteten hos främst små och medelstora företag, men det finns som sagt inga begränsningar. Idén till projektet föddes tillsammans med Företagarna och därigenom samt tillsammans med våra samarbetspartners Almi Företagspartner Väst, BRG samt Näringslivgruppen så vill vi nå ut till medlemmarna och nätverk hos respektive organisation. Vi tror att samverkan och vår samlade styrka kommer ge oss förutsättningar till att nå ut till innovativa individer med kapacitet att genomföra sina idéer, berättar Alexandra. 

Hur ser ni att svenska företag har ställt om sin verksamhet under pandemin?

- Jag tror de flesta företag valt att fokusera på att riskminimera. Den osäkra utgången har gjort att de som kan, har gått ner på sparlåga och avvaktat. Många spenderar också tid att försöka hitta nya vägar och det är här vi med vår tävling vill göra nytta, berättar Maria Wannefalk.

"Satsa på en tydlig och kortfattad presentation av din idé"

Vad har ni för tips till de som letar efter en ny affärsidé?

- Den som lämnar in har möjlighet att redigera idén fram till deadline. Jag tycker därför att om man funderar på att vara med men är lite osäker så ska man börja med det man har och sedan nyttja potentiell feedback och utveckla den till sista dagen inför deadline, säger Alexandra Björk.

Vad utmärker en bra ansökan?

- En tydlig beskrivning av en potentiell kund eller annat som bekräftar att det finns ett verkligt behov kopplat till produkten/tjänsten. Det är alltid en fördel om man kan väcka intresse och nyfikenhet hos den som läser idén. Så tydlighet och en kortfattad presentation skulle jag tro är en bra grund. 

Hur ansöker jag?

- Vårens omgång är avslutad och du vinnarna presenteras inom kort. Mer information och uppdateringar hittar du på www.inkraft.se. Skulle någon fråga eller fundering dyka upp så är man välkommen att kontakta oss så hjälper vi gärna till, avslutar Alexandra Björk.

Fler nyheter från Företagarna