podcast news play företagaren I media förmån

Önskelista för ett enklare och roligare 2022

Företagarnas expert på regelförenkling drömmer sig tillbaka till inringade önskningar i leksakskatalogerna, men nu handlar önskningarna om enklare myndighetskontakter.
Publicerad 16 dec 2021
Helena Fond, Företagarnas expert på regelförenkling.

Jag kan fortfarande komma ihåg känslan när jag som barn bläddrade i leksakskatalogerna varje jul. Med en drömmande blick ringade jag in det som jag önskade mig allra mest och med hopp om att min önskan skulle nå tomten lämnade jag tillbaka katalogerna till mina föräldrar. Kanske skulle i alla fall en eller några inringade önskningar översättas till verkliga klappar på julafton. När jag sedan på julafton insåg att några av mina önskningar infriats var lyckan total!

Åren har gått och med det har önskningarna blivit något annorlunda, om än lika betydelsefulla.

Företagarna har regelbundet sedan 2004 gjort mätningarom hur småföretagen upplever bemötandet och servicenivån hos olika myndigheteren kvalitetsmätning av Sveriges myndigheter. Får företagare den service och det bemötande som de kan och bör förvänta sig? Vi kunde i årets mätning se att det fanns en del att önska av alla landets myndigheter och nu när jag bläddrar i regelkatalogen inför jul och nyår finns ett par saker som står högt upp på min önskelista. Utan inbördes ordning kommer här några av mina önskningar för enklare myndighetskontakter inför det nya året.

Högre servicenivå hos myndigheterna

Det är långt ifrån acceptabelt att den myndighet som är bäst i klassen i Företagarnas mätning får 3,1 på en femgradig skala. Det är inte godkänt och myndighetssverige har en lång väg att gå. Här ser vi utbildning och en större förståelse för våra företagare hos landets myndigheter som otroligt viktigt. Handläggnings- och servicegarantier är en annan del. Bemötandet och förståelse för en företagares vardag måste vara mycket högre än vad den är i dag. Bemötandet behöver dessutom vara transparant (så man får visa hur duktig man varit, eller möjligtvis motsatsen) och det måste ge konsekvenser även för myndigheten om det inte hålls.

En myndighet gör som den blir tillsagd, ja på ett ungefär i alla fall 

Får myndigheterna inte i uppdrag att förenkla för företagare kommer de allra flesta inte heller göra det. Det kan låta galet men är tyvärr sant. De senare åren har vi sett en trend att färre och färre myndigheter får förenklingsuppdrag i sina regleringsbrev. Det krävs ändring – nu! Ge myndigheterna tydliga förenklingsuppdrag, ge dem resurserna som krävs för att lyckas och se till att det följs upp.  

”Vem är det som kör egentligen?”

Som den julkrönika detta är krävdes ett citat från Kalle Ankas jul. Frågan kan ställas med emfas. Vem är det som kör egentligen? Att det är näringsministern som äger frågan om regelförenkling står klart, men funkar det? En näringsminister kan göra mycket men vi anser att ledarskapet för de viktiga förenklingsfrågorna behöver finnas på en central plats i statsrådsberedningen. Först då tror vi att det kan ge effekt på riktigt.

Vem lämnar jag då med varm hand dessa önskningar till? Jo, till regeringen, vår nya statsminister, nye näringsminister och alla våra myndigheter som får bära tomterocken. Trots snåla regleringsbrev på förenklingsområdet för 2022 kan våra myndigheter göra en hel del själva – speciellt på serviceområdet.

Om delar av mina önskningar skulle besannas skulle det göra den här julstimmiga krönikören mycket glad och Sveriges företagare skulle framöver kunna fokusera på det som de borde göra, nämligen driva och utveckla sina företag i stället för att administrera bort sin dyrbara tid.

Med det vill jag önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt 2022!

Ps. Fick man skicka in ytterligare en önskning för 2022 skulle jag vilja att det där danstillståndet som diskuterats i en evighet äntligen togs bort. Vi behöver mer dans i världen, inte mindre. Ds.

Fler nyheter från Företagarna

Företagarnyheter från hela Sverige


Lyssna på Företagarpodden


Krönikor från våra politiska experter

Företagarna Granskar

Granskning: Regelbörda

Det borde vara lätt att göra rätt men regelbördan är fortfarande en av de största utmaningarna för landets företagare. Hotellägare Thérèse Liljeqvist en av dem.