För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Resebranschen är vingklippt

Publicerad 9 okt 2020
Ingen annanstans är rekommendationer, restriktioner och förbud för att bromsa smittspridningen av coronaviruset så kännbar som i resebranschen.
Foto: Shutterstock.com

Det senaste dryga halvåret har varit brutalt för företagare och anställda i resebranschen. Enligt en rapport från svenska Resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, rör det sig om en minskad omsättning med 90 procent. Så många som 3 500 jobb har gått förlorade och många medarbetare är korttidspermitterade.

Att två av de större resebyråerna i landet har tvingats till rekonstruktion är talande för vilken utmaning branschen är mitt uppe i.

Omsättningen föll som en sten

En som kan intyga att det är tuffa tider är Maine Granström som är vd på resebyrån Nex Travel med huvudkontor i Luleå. Företaget finns även i Gällivare, Kiruna och Piteå. Det arbetar med affärsresor, konferensgrupper och privatresenärer, men att verksamheten vilar på tre ben hjälper inte mot en pandemi som slår mot resande i alla dess former.

Över hela världen har regeringar och myndigheter infört förbud och restriktioner för att tackla spridningen av coronaviruset som gör människor sjuka i covid-19. Kongresser och konferenser har ställts in, affärsmöten flyttat över till de digitala kanalerna och turister stannat hemma.

Nex Travel gick in i 2020 med offensiva satsningar. Företaget skaffade nya lokaler och nyanställde. Sedan slog krisen till och expansionen blev plötsligt hängande i luften.Maine Granström.jpg

− I mitten av mars började folk ställa in flygen och inom kort föll vår omsättning som en sten. Under april fram till slutet av sommaren har allt i princip stått helt still, säger Nex Travels vd Maine Granström.

Företag måste kunna planera

Från och med september har aktiviteten ökat en aning. Fokus ligger på nödvändiga resor, till exempel sådana som måste företas för att få vård. Omsättningen ligger fortfarande långt under det normala för Nex Travel och både korttidspermitteringar och uppsägningar har behövs för att parera det exempellösa intäktsbortfallet.

Vid årsskiftet upphör möjligheten att korttidspermittera i enlighet med regelverket som kom på plats i våras, men viruset bryr sig inte om att kalendern byter blad.

− Läget är så osäkert och man känner hela tiden oro över vad som ska hända. Om regering och riksdag inte vill se ökad arbetslöshet krävs åtgärder. Man kan ju inte driva ett företag genom att leva i nuet och ta en dag i sänder. Man måste planera verksamheten, säger Maine Granström.

Enligt statistik från Tillväxtverket och SRF är permitteringsgraden inom resebranschen hela 83 procent. Det är nästan dubbelt så stor omfattning som inom hotell och restaurang, en annan bransch som är hårt drabbad av coronakrisen.

Marknaden satt på undantag

Enligt Maine Granström borde det vara möjligt att ha behovsprövade stödformer eftersom krisen påverkar skilda företag och branscher på olika sätt. Hon anser även att den så kallade Paketreselagen behöver ses över när det är fråga om så extraordinära händelser som en pandemi.

− För den som köpt en paketresa är det så klart bra att kunna få pengarna tillbaka, men vi i branschen står där med ökade kostnader på grund av den i ett läge när intäkterna försvunnit, säger hon.

Reseföretagen kan i sin tur få ersättning av till exempel flygbolag för resor som inte blivit av, men även dessa tampas med ansträngd ekonomi. Konsekvensen blir att reseföretagen får ligga ute med pengar under lång tid, vilket tär på likviditeten.

− I slutänden är det pengarna på kontot som är avgörande för alla företag. Om man stod väl rustad när krisen slog till finns alla möjligheter att komma på fötter så småningom, men så längre vår verksamhet styrs av begränsningar och restriktioner och inte en normal marknad behöver vi hjälp, säger Maine Granström.

Fler nyheter från Företagarna