För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Se upp för bedragare i telefon

Publicerad 20 jul 2020
Antalet bedrägeriförsök mot företagare via telefon har ökat, enligt Företagarnas juridiska rådgivning. Så här gör du får att inte bli drabbad.
Foto: Shutterstock.com

Sommaren är inte bara synonymt med soliga dagar. Den kommer med sin beskärda del sommarplågor också. Mygg, fästingar och om man är företagare: skojarna. Det är dock allt annat än skojigt att råka ut för förslagna bedragare. Att ställa saker och ting tillrätta kan vara mödosamt och tidskrävande. Därför finns det all anledning att vara på sin vakt.

Signering via sms

Företagarnas rådgivning har sedan maj märkt av en ökning av bedrägeriförsök via telefon. Det är olika produkter som säljs, men typfallet handlar om att det är en person som uppger sig ringa från företagarens telefonoperatör. Den falska säljaren säger sig kunna erbjuda bättre pris på telefonabonnemang, ett nytt sim-kort, eller ta bort det gamla sim-kortet. 

− Under samtalet får företagaren ett sms som hen signerar för att ingå det nya avtalet. Någon vecka senare kommer en faktura med helt andra priser och i vissa fall för helt andra tjänster. Avtalet har dessutom inte sällan en bindningstid på upp mot 36 månader, vilket företagaren inte heller informeras om under samtalet, säger Oxana Iakimenko på Företagarna juridiska rådgivning.Oxana_Iakimenko.jpg

Teckna inte avtal på språng

För att undvika att hamna i en situation som skapar både frustration och tar tid och kraft att komma ur gäller det att vara försiktig.

− Teckna inte avtal när du sitter i bilen på väg till badplatsen för att spara tid utan läs noggrant igenom avtalet i lugn och ro. Var extra uppmärksam på huruvida motparten i avtalet är det företag som säljaren utgav sig vara ifrån, bindningstiden och förutsättningarna för att säga upp avtalet, säger Oxana Iakimenko.

Ta kontakt

Om du redan fått hem en faktura likt beskrivningen av den enligt ovan, är rådet att i första hand kontakta bolaget som skickat fakturan och försöka komma överens.

− Vi har märkt att de bolag som påstår sig ha ett avtal kan gå med på att makulera det om man som företagare är ihärdig, säger Oxana Iakimenko.

Om ni inte kan komma överens men du anser dig fortfarande inte tackat ja till det som säljaren påstår, så kan du bestrida fakturan. I de här artiklarna kan du läsa mer om vad det innebär och hur man går tillväga:

Har du fått en bluffaktura? Gör så här!

Vad händer efter att jag bestritt en faktura?

Företagarnas rådgivning hjälper dig

Medlemmar i Företagarna kan alltid kontakta vår juridiska rådgivning för att få hjälp.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna