För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Coronakrisen slår hårt mot kvinnors företagande

Publicerad 14 apr 2020
Regeringen behöver rikta särskilda insatser mot hårdast drabbade branscher, för att kvinnors företagande inte ska ta oproportionerligt mycket stryk under den här krisen, menar Lina Skandevall, expert på kvinnors företagande och vd på Skandevall Media.
"För de som är exempelvis frisörer med fasta kostnader utan möjlighet att snabbt ställa om sin verksamhet är det här ett oerhört tufft läge" säger Företagarnas expert Lina Skandevall som själv driver eget.

Lina Skandevall är expert på kvinnors företagande hos Företagarna. Men hon är också företagare sedan 16 år med annat bolaget Skandevall Media, och en av de som märkt av coronakrisen med besked.

– Flera stora uppdrag slitits bort – alla uppdrag som konferencier och moderator har bokats av. Jag är projektledare för flera kunder i Almedalen – det slår självklart stenhårt mot företaget när så stora uppdrag ställs in, säger hon.

Själv kan hon delvis vikta det mot en större efterfrågan på företagets tjänster inom kommunikation.

– Men för de som är exempelvis frisörer med fasta kostnader utan möjlighet att snabbt ställa om sin verksamhet är det här ett oerhört tufft läge, och något som vi ser drabbar många kvinnor som driver företag, konstaterar Lina Skandevall.

Krisen drabbar branscher där kvinnor leder företagen

För just branscher med med stark representation av kvinnor, som konsumenttjänster av olika slag, resebyråer och turism, detaljhandeln, reklam och bemanning och inte minst hår- och skönhetsbranschen, är branscher som drabbas extremt hårt när krisen begränsar människors vardag och rörelsefrihet.

Därför krävs  riktade satsningar från finansminister Magdalena Andersson (S) för att kvinnors företagande inte ska ta oproportionerligt mycket stryk under den här krisen, menar Lina Skandevall som tar upp frågan tillsammans med Mikael Erlandson, regionchef, Företagarna Västra Götaland i en debattartikel i Göteborgsposten.

– Vem vågar starta ett företag efter krisen när de kvinnodominerade branscherna är så hårt drabbade redan nu? frågar de sig i artikeln och kommer med ett antal verktyg som regeringen bör använda sig av för att mildra effekterna av krisen och rädda företag.

Företagarnas förslag för att rädda företag:

  • Slopa arbetsgivar- och egenavgifter till fullo. 
  • Stärk företagens likviditet med enklare anstånd för skatteinbetalningar och kvartalsbetalning av moms. Utöka möjligheten till anstånd med att betala in skatten och gör det enklare för företag att gå från månadsvis betalning av moms till kvartalsvis.
  •  Staten bör ta över sjuklönekostnaderna redan från och med 11 mars.
  • Ersätt egenföretagares karenstid oavsett längd för att också inkludera egenföretagare som har karenstid på 30–90 dagar och saknar inkomst efter dag 14.
  • Alla, både företagare och anställda, bör få sin SGI skyddad från 1 februari 2020.
Fler nyheter från Företagarna