Företagarna är en organisation med hög innovations- och förändringstakt. Det är vad som krävs för att vi ska kunna hjälpa våra medlemmar att få rätt förutsättningar för att utveckla sina verksamheter.

En viktig pusselbit för att vi ska kunna sätta företagaren och medlemmen i fokus är att Företagarna kan samla in, bearbeta och analysera data. Därför börjar Patrik Nordvall nu som marknadsanalytiker på Företagarnas rikskontor.

– Titta inte på hindret. Titta dit du ska, säger han.

Det är tydligt att målfokus är viktigt för Patrik. Kommentaren handlar om hur han gör när han kör enduro i skogarna, men kan lika gärna sammanfatta hans syn på vad han vill åstadkomma på jobbet. Om det är någonstans det är lätt att inte se skogen för alla träd så är det när man analyserar en så komplex verksamhet som en medlemsorganisation som företräder fler än 70 000 företagare.

– I dag är det min första dag, så jag måste få dator, telefon och allt annat på plats. Men sedan kommer jag att jobba med att förfina och förbättra processerna för att behålla och värva medlemmar, säger Patrik Nordvall.

Patrik ersätter marknadsanalytiker Bianca Anstrell som blivit headhuntad till ett annat företag. Närmast kommer han från Bonnier News Lifestyle, men han har en bakgrund som både småföretagare i cykelhandeln och marknadschef på begravningsbyrån Funera.

– På Funera kom jag in som en av de första i startup-fasen. Jag har gjort allt möjligt, som man gör när ett företag är i den fasen. Jag är van vid högt tempo och snabba beslut. Det tar jag med mig in i Företagarna, säger han.  

Patrik har studerat företagsekonomi, reklam och pr samt media- och kommunikationsvetenskap. På sin fritid kör han inte bara enduro utan spelar även elgitarr och programmerar trummaskiner.