Telia själva varnar för bluffen på sin hemsida och meddelar att bluffmejl, sms och falska kundundersökningar med dem som avsändare har funnits länge. Ofta är de väldigt lika Telia, TeliaSonera eller TeliaCompany med rätt logotyper och färger.

Enligt Telia handlar dessa falska mejl och sms oftast om en påstådd dubbelbetalning av en faktura, där du som kund uppmanas att fylla i dina kontouppgifter i en länk för en återbetalning.

Det kan även handla om falska kundundersökningar eller tävlingar där du som kund påstås delta i olika utlottningar och vinna fina priser som en ny telefon eller surfplatta.

"Vi uppmanar dig att genast radera ett bluffmejl eller sms utan att klicka på några länkar eller på eventuella bilagor. Lämna heller inte ifrån dig några person- och/eller kontouppgifter. Detta är försök till ”nätfiske” eller phishing som det också kallas. Telia har blockerat de länkar, samt spärrat de avsändaradresser vi känner till" skriver Telia.