Entreprenörerna: Wasabi Web AB

Vilka är Wasabi Web och vart kommer ni ifrån?
Vi är 23 år gamla, och har väl båda haft i princip en ordentlig anställning var innan vi satsade helhjärtat på företaget. Min (Nils red anm.) “bakgrund” är från servicebranschen då jag arbetade som receptionist på ett affärshotell i Uppsala i ett par år efter studenten. Andreas anställning var inom finansbranschen och försäljning.
En röd tråd i vårt företagande har alltid varit ett stort fokus på försäljning och på vårt kundbemötande. Vilket jag definitivt tror bottnar i erfarenheterna vi fick med oss från dessa två jobb.
Vi startades som resultatet av en pojkdröm i en källarlokal
Berätta om er syn på entreprenörsskap
Vi skiljer oss lite i det då Andreas har ett gäng företagare i släkten som förmodligen varit en källa för inspiration i uppväxten. Som jag har förstått det har Andreas alltid varit inne på spåret att bli företagare. Det har inte riktigt jag gjort på samma sätt. Min riktiga “väckarklocka” att det var entreprenör man skulle bli, fick jag med mitt första jobb som hotellreceptionist. Där fick jag se mina chefer röra sig in och ut från bygget och spåna på nya projekt och ha massa fikamöten med människor de verkade vara kompisar med. Då tänkte jag: Det där kan jag också göra!
Vad är du mest stolt över att ha skapat?
Personligen är jag mest stolt över att ha fått skapa ett sammanhang som tillåtit oss alla som jobbar på byrån att växa som människor. Kan nästan bli lite gråtfärdig när jag tänker på den personliga utveckling vi alla har gjort på byrån sedan vi lärde känna varandra. Inte minst min personliga utveckling!
Att misslyckas, lära sig av det och gå vidare är centralt i entreprenörskap. Vilka är era största ”misslyckanden”?
Det största misslyckandet jag kan se tillbaka till är vid några tillfällen i början av karriären när jag och min kompanjon Andreas var livrädda för att framstå som okunniga mot nya potentiella kunder. Det satte oss i ett par ganska jobbiga situationer när vi hade “låtsats” att vi förstått vad kunden menade, fast vi egentligen inte hade gjort det alls.
Rädslan över att förlora uppdraget eller att framstå som inkompetenta tog över det vi faktiskt skulle fokuserat på – att vi skulle FÖRSTÅ vad kunden behövde och baserat på det sedan föreslå den bästa lösningen för att hjälpa dem.
Men som många misslyckanden har en tendens att göra så gav det oss en väldigt viktig lärdom. Desto fler frågor du ställer till kunden desto mer kompetent framstår du – inte tvärtom. Idag bygger vi i princip hela vår säljprocess runt att ställa frågor och ifrågasätta kundens svar för att komma fram till kärnan kring hur vi kan hjälpa dem att tjäna mer pengar på bästa sätt. Så jag är glad över att vi var dåliga på detta i början!
Varför är ni medlemmar i Företagarna?
Jag ska inte ljuga. Har alltid haft lite av en dold agenda om att någon gång få kamma hem priset som Årets Unga Företagare i Sverige. Så när vi initialt blev medlemmar var det största incitamentet faktiskt att jag trodde det skulle förbättra våra chanser att bli nominerade måste jag erkänna… Men sedan dess har jag insett att även utan vinsten av tredjeplats i utmärkelsen vi fick i så hade jag varit oerhört nöjd med mitt medlemskap ändå.
Vi har fått ta del av mycket nyttig information, gått på otroliga evenemang och framförallt fått träffa oerhört mycket duktiga och inspirerande människor. Exempelvis kom vi precis hem från Företagarnas Skiweek i Åre, det var helt klart en av de bästa upplevelserna jag har haft!