För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Leksands Knäckebröd om generationsskifte: "Det här ska ska ni tänka på"

Publicerad 1 okt 2021
Sju generationer och närmare 200 år tillbaka i tiden. Så länge har det anrika familjeföretaget Leksands Knäckebröd funnits. Nu berättar vice ordförande i styrelsen, Rune Joon tillsammans med sina barn Peter och Annika, om hur generationsväxlingen gick till.

Det var i Leksand år 1817 som Rune Joons farmors mormor Karin bakade sitt allra första knäckebröd. Ett knäckebröd som skulle gå till historien och är i dag mer känt som Leksands knäcke. Succéknäckebrödet har än i dag samma ingredienser som då när allting startade: närodlad råg, vatten från egen källa, lite jäst och en nypa salt. 

Rune Joon tog över företaget efter sin far för närmare 40 år sedan, i dag är han vice ordförande i styrelsen och har lämnat över facklan till sina barn som nu är den sjätte generationen som tagit vid. 

- För nio år sedan lämnade jag över ansvaret till mina barn Peter Joon och Annika Sund, säger Rune i ett inslag av Marklund & Hafvsdalen och fortsätter:

- Jag hänger med i olika projekt men annars så släpper jag det mer och mer. Det är bra för då får de andra fria tyglar att utveckla det här fina företaget.


Foto: Rune Joon.

Varit med sedan barnsben

Syskonen Peter, vd, och Annika, marknadschef för Leksands Knäckebröd, är båda hedrade och stolta över att bära klenoden vidare.

- Vi är uppvuxna på företaget. Jag minns när jag var liten och hjälpte till i bageriet med farfar. Det är en sån energi att komma till jobbet varje dag, berättar Annika.

Att ta över ett välkänt familjeföretag var ett stort steg för både Peter och Annika som innan beslutade sig för att gå en generationsväxlingsutbildning tillsammans med sin far Rune. Något som var mycket värdefullt för hela familjen:

- Det var direkt avgörande att med hjälp från professionella familjeföretagarprofessorer få igång en dialog där vi kunde föra nyttiga diskussioner tillsammans och därmed bilda en plattform om hur vi ville ta oss vidare, säger Peter. 

Viktigt att hitta en trivsam roll i företaget

Som barn till föräldrar med företag finns det ibland en viss förväntan om att ta över. Ofta fick syskonen frågor i skolan av klasskompisar och lärare, men det var ingenting som stod skrivet i sten för någon av dem just då:

- Det är viktigt att man ska känna lust och få välja själv, menar Peter varpå Annika fortsätter:

- Jag ville göra någonting annat först och det var inte förrän under min mammaledighet som jag ryckte in på företaget och provade på rollen som marknadskoordinator. Då såg jag hur roligt och utvecklande det faktiskt var.


Foto: Annika Sund och Peter Joon.

Syskonduons bästa tips till de som är nyfikna på att ta över sina föräldrars företag är att våga ställa de svåra frågorna: 

- Vad gör vi sen? När vill du gå i pension? Hur länge har du tänkt att jobba? Vad tror du om mig? Var ser du företaget om 20 år? Det är en dialog som är viktig att föra om man vill lyckas menar Annika. 

Börja diskutera generationsskifte i tid

Det gäller även att börja prata om generationsskifte i tid. Det är ingenting som sker över en natt och ju mer tid någon har framför sig att växa in i eventuella framtida företagsroller desto smidigare blir en generationsväxling.

- Man behöver den tiden och bör ha en långsiktig plan. Hur vill vi att det ska se ut om tio år? Oavsett vad man kommer fram till så är det viktigt att våga tänka framåt, säger Joon.

Syskonen lever som de lär och har redan nu börjat kommunicera med sina barn om deras förväntningar på framtiden inom företaget. Just nu går Peter och Annikas barn en next generation-utbildning där de träffas med andra ungdomar och får prata med experter inom området. 

- Vi har engagerat barnen, för en vacker dag kanske de blir ägare av familjeföretaget. Men vilken roll de vill ha är helt klart för tidigt att avgöra. Kanske vill de bli vd eller styrelsemedlem, det får de växa in i, säger Peter avslutningsvis.

Se hela reportaget av Marklund & Hafvsdalen här!

Taggar
Fler nyheter från Företagarna