Vismas Affärsbarometer visar att fyra av tio småföretag i Dalarna anger att de tar miljöhänsyn när de gör inköp till företaget. Det är en ökning med 11 procentenheter sedan 2012. Samtidigt har bara tio småföretag en nedskriven miljöpolicy med egna miljömål.
Företagarnas hållbarhetsundersökning ger en liknande bild. Hela 75 procent av Sveriges småföretag tycker att det är viktigt för det egna företaget att bedriva hållbarhetsarbete. Men bland de företag som arbetar med hållbarhet i dag är det bara hälften som har någon form av skriftlig policy. Hälften av småföretagarna säger att det finns behov av stöd och råd i hållbarhetsarbetet.
Vi tolkar undersökningarna som att det finns en stor vilja att ta miljöansvar, men miljö- och hållbarhetsarbete förknippas ofta med krångliga regelverk och kostnader. Därför behövs verktyg och lathundar som ger småföretagarna en hjälp på vägen och visar på vilken effekt och resultat miljöarbetet ger.
Undersökningarna visar även att de av Riksdagen beslutade nationella miljökvalitetsmålen, som ska vara vägledande i samhället är relativt okända bland småföretagen. Dessa mål behöver brytas ner och tydliggöras för att lättare kunna användas av småföretagen.
Vi tror att kunskapsspridning med praktisk förankring är nyckeln till att underlätta för småföretagare som vill minska sin miljöpåverkan. Småföretagen i Dalarna drivs ofta av ett stort engagemang och det vill vi ta tillvara. Vi som undertecknare kommer nu göra insatser för att stötta småföretagen i deras miljöarbete och vi uppmanar även andra aktörer och organisationer att hitta sina möjligheter att stötta.
Om vi tillsammans kan höja kunskapsnivån och underlätta för 99 procent av de svenska företagen att ta den miljöhänsyn de önskar kan miljöarbete få en rejäl skjuts framåt till gagn för hela näringslivet.
Henrik Salwén, vd, Visma Advantage
Annika Helker Lundström, nationell miljösamordnare för näringslivet
Günther Mårder, vd, Företagarna
Johan Genneby, managing partner, Beyond Intent