För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Experten: Vill se bättre exportstöd

En granskning från Företagarna visar att endast 6 procent av småföretagen satsar på export – trots lovandemöjligheter. Företagarnas chefsekonom vill se en tydligare exportstrategi från regeringen.
Publicerad 18 feb 2020

Småföretagare som väljer att sälja sina varor och tjänster utanför Sveriges gränser upplever ofta en starkare tillväxt

– Vi insåg tidigt att vi var tvungna att satsa på export för att nå den omsättning som vi önskar, Sverige är för litet, säger Nils Persson på Teko Tryck i Sölvesborg (Årets Företagare i Blekinge 2016). Det är bra för affärerna att jobba internationellt och det är framför allt roligt.

En exportsatsning kan alltså bidra positivt till företagets omsättning. Exporten står för i snitt 33 procent av omsättningen bland de företag som svarar att de jobbar internationellt, enligt Företagarnas aktuella undersökning Internationell handel (nov 2019).

Internationalisering avgörande

– Handel och småföretagens förmåga att nå ut på internationella marknader är helt avgörande för Sveriges ekonomi och arbetsmarknad, och därmed för vår gemensamma välfärd. Vår utrikeshandel genererar 1,4 miljoner jobb och potentialen är stor om fler mindre och snabbväxande företag kan komma ut tidigt på internationella marknader, säger Företagarnas chefsekonom Daniel Wiberg.

Trots lovande möjligheter är det få småföretagare som ens funderar på att satsa internationellt: Hela 85 procent av företagarna i undersökningen svarar att de aldrig ens har övervägt export.

Få känner till myndigheternas exportfrämjande

Det finns flera myndigheter och organisationer som har till uppgift att främja internationell handel, exempelvis Business Sweden, Almi, Kommerskollegium och Enterprise Europe Network.

Undersökningen visar emellertid att det är få företagare som känner till myndigheternas exportfrämjande insatser, ungefär varannan företagare svarar att de har ”obefintlig kännedom” om vilken hjälp de kan få.

– Det offentliga export- och internationaliseringsfrämjandet är en viktig byggsten, men det är snårigt att hitta rätt. Regeringens exportstrategi måste bli mer relevant för just små och medelstora företag, menar Daniel Wiberg.

Läs också: Frågor vi driver – Internationalisering och handelsfrämjande

Fler nyheter från Företagarna