För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Disktrasan som gör rent hus i Sydkorea

Familjeföretaget Teko Tryck i Sölvesborg har gjort disktrasan till en svensk exportsuccé. En del experter är tveksamma till exportsatsningen – men Blekingeföretaget upptäckte vad som krävdes för att vinna den asiatiska marknaden.
Publicerad 18 feb 2020
Nils Persson och Johanna Olofsson på Teko Tryck. Foto: Carla Lomakka.

Disktrasan, eller Wettexduken som den egentligen heter, är en svensk uppfinning från 1949. Men det var först när Nils Persson kom på idén att trycka designmotiv på disktrasorna som den internationella försäljningen tog ordentlig fart. Företaget samarbetar med ett stort antal externa designers som tar fram motiv till Wettexdukarna.

– Vi har bland annat samarbetat med Ernst Kirchsteiger och Carolina Gynning, säger Nils Persson.

I Teko Trycks fabrikslokal i Sölvesborg trängs pallar av leveransfärdiga disktrasor med motiv av allt från Mumintroll och dalahästar till trendiga designmotiv. Nils plockar upp några disktrasor från en av pallarna och berättar att de är på väg till en japansk kund. Familjeföretaget i Sölvesborg omsatte 35 miljoner kronor 2019. Tillväxten ligger på stadiga tio procent per år och exporten är ryggraden i företaget, cirka 70 procent av försäljningen går till internationella kunder.

– Vi insåg tidigt att den inhemska marknaden var för liten för vår verksamhet.

Nils har arbetat med export under flera decennier och han har en tydlig filosofi för vad som krävs för att lyckas internationellt.

– Jag är kanske lite gammeldags men jag tror på det personliga mötet, du måste ut i verkligheten och träffa kunder. Det funkar inte att sitta på ett kontor och skicka mejl runt hela världen.

Samma filosofi kom till uttryck när Teko Tryck började bearbeta den sydkoreanska marknaden.

– Jag fick tips om att en sydkoreansk importör letade efter produkter med svenska designmotiv. I samband med en affärsresa till Japan så gjorde jag en avstickare till Seoul och träffade kunden.

Mötet resulterade i att importören ville introducera den svenska disktrasan i sydkoreansk tv-shop.

– Först var jag skeptisk till idén. Jag sa åt dem att mina disktrasor är alldeles för fina för att säljas via tv-shop. Koreanerna blev lite förvånade över mitt svar och de frågade om jag kände till danska Royal Copenhagen och finska Iittala. Det berättade att en rad exklusiva europeiska varumärken har byggt sina framgångar i Sydkorea med hjälp av tv-shop.

”Sydkorea är vår största marknad idag. När vi började visste inte sydkoreanerna vad en disktrasa var.”

I Sydkorea finns ett tiotal stora shoppingkanaler som sänder dygnet runt. Med hjälp av smarttv och mobiltelefoni kan tv-tittarna beställa sina varor och de levereras inom 24 timmar i hela Sydkorea. Och Nils har fått omvärdera sin inställning till tv-shop:

– Det är en helt fantastisk kanal och försäljningssiffrorna är imponerande. Om vi kör ett inslag i tv-shop så säljer vi cirka 100 000 disk-trasor, 10 000 kökshanddukar och 10 000 brickor.

Det första tv-framträdandet var 2013 och i dag har Teko Tryck 2–3 framträdanden per år.

Varje avsnitt är cirka 60 minuter och det är ofta kända koreanska profiler som håller i presentationerna.

– Sydkorea är vår största marknad i dag – och när vi började visste inte sydkoreanerna vad en disktrasa var.

Johanna Olofsson har tagit över som vd för familjeföretaget och hon rekommenderar fler svenska småföretag att upptäcka möjligheterna i Sydkorea.

– En fördel är ju att EU har ett frihandelsavtal med Sydkorea som innebär att man slipper det mesta av pappershanteringen. I princip är det som att skicka saker till Tyskland. Och så spar man in tullavgifterna.

Och det finns fler argument som talar för Sydkorea:

– Svensktillverkade produkter, Made in Sweden, har ett gott rykte i Sydkorea. Det finns ett stort intresse för allt som har med skandinavisk konst, design och inredning att göra. Du behöver knappt sälja in det.

10 råd: Bli ett exportproffs

Nils Persson och Johanna Olofsson är Sveriges kanske mest erfarna företagare när det gäller export till Sydkorea. Här är deras viktigaste råd:

1. Affärskulturen ”Sydkoreanerna är seriösa, noggranna och långsiktiga. Du måste skapa personliga relationer för att lyckas hela vägen.”

  1. Hållbart ”Ett uttalat hållbarhetstänk är en klar fördel. Det ska vara en naturlig vara, precis som Wettexduken som består av 70 procent cellulosa och är helt nedbrytbar.”
  2. Gillar kontrakt ”Dokumentation är jätteviktig när du gör affärer i Sydkorea. Kunderna kräver ofta detaljerad information, certifikat och avtal på allt. Gärna stämplat av Handelskammaren.”
  3. Symbolen som säljer ”Det är viktigt att visa upp Made in Sweden , det säljer. Ännu bättre om du kan skryta med att vara kunglig hovleverantör. Allt ska vara genomtänkt – hela vägen från designen till förpackningen.”
  4. Storytelling ”Sydkoreanerna älskar bakgrundsinformation och storytelling. Ju mer du kan berätta om ursprunget, företagets historia och eventuella certifierngar desto bättre.”
  5. Familjeföretag är en fördel ”Klar fördel om det är en familj som driver företaget, gärnac flera generationer.”
  6. Reklamationer ”Hantera reklamationer och andra kunderärenden blixtsnabbt. Sydkorea har en hög servicenivå och det gäller att ha bra rutiner.”
  7. Lokal partner ”Du kan inte sköta verksamheten från Sverige. Etablera en lokal verksamhet eller teckna avtal med en lokal partner. Du måste ha någon på plats, en förlängd arm.”
  8. Pressa inte på ”Det tar tid att bygga bra relationer. Jobba över tid, var lyhörd, ödmjuk och pressa aldrig fram ett svar.”
  9. Så trevligt ”Sist men inte minst – det är mycket trevligt att jobba med kunder i Asien.”
Fler nyheter från Företagarna