För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Asiens bästa affärshemlighet

Sverige har ett finfint rykte i Sydkorea – men det är få svenska småföretag som har upptäckt de intressanta affärsmöjligheterna.
Publicerad 18 feb 2020

Var finns de svenska småföretagen?
Den frågan ligger nära till hands när man granskar listan över de 110 svenska bolag som är verksamma i Sydkorea. Det är välkända storbolag som dominerar, exempelvis Volvo, Ikea, Scania, Sandvik och ABB.

– Sydkorea är en av the best kept business secrets in Asia, konstaterar Johan Chun, Sveriges handelssekreterare på Business Sweden i Seoul. Det är alldeles för få småbolag som har upptäckt affärsmöjligheterna.

Men det är kanske en förändring på gång. Blekingeföretaget Teko Tryck har gjort succé med designade svenska disktrasor (se sidan 32), Baby Björn är en storfavorit bland koreanska småbarnsföräldrar (se sidan 36) och butikskedjan Granit har öppnat fyra butiker i Sydkorea. Och när Företagaren besöker Business Sweden i Seoul möter vi ytterligare en svensk entreprenör som har fått upp spåret på de affärsmöjligheter som Sydkorea kan erbjuda. Det är Claes Törneman, vd för Säkerhetskontoret AB, som arbetar med säkerhetslösningar inom it:

– Vi har en medarbetare som har lärt sig koreanska och flyttat till Seoul. Det gav oss idén att testa att etablera en verksamhet i Sydkorea där vi främst tänker erbjuda våra tjänster till andra svenska bolag som är verksamma i landet, säger han.

Projektet är i en uppstartsfas och nästa steg blir en marknadsaktivitet tillsammans med Business Sweden för att undersöka vilka affärsmöjligheter som finns.

Johan Chun har en gedigen lista med argument varför fler småföretag bör satsa på export till Sydkorea och resten av Asien. Han konstaterar att redan i dag finns mer än hälften av jordens befolkning i Asien. Indien och Kina är jättarna med cirka 2,7 miljarder invånare. Om tio år kommer två tredjedelar av jordens medelklass att finnas i regionen. Han sammanfattar läget:

– Skiftet till Asiens fördel kommer inte att hända – det har redan hänt, konstaterar han.

Men varför är det just Sydkorea som gäller?

– Att exportera till Sydkorea är inte svårare än att leverera till kunder i Danmark eller Tyskland. Och det kan vara enklare än att göra affärer med Norge. I en tid när handelshinder är en högaktuell fråga så gäller det motsatta i relationerna med Sydkorea. Det finns ett frihandelsavtal mellan EU och Sydkorea sedan 2011 som innebär att nästan alla tullar och andra handelshinder är borttagna.

Vilken marknad är lättast att ta sig in på?

– Konsumentmarknaden kan vara tuffare än business-to-business. Industrin är generellt mindre priskänslig om det finns ett tydligt behov, men för att lyckas gäller det att du som svensk leverantör kan bidra till deras värdekedja, det ska finnas ett tydligt mervärde att välja en utländsk leverantör framför en sydkoreansk.

Vad krävs för att lyckas?

– Det allra viktigaste för ett småbolag är att skapa en lokal förankring och jobba långsiktigt. Antingen etablerar du en verksamhet på plats här i Korea eller så väljer du en bra lokal partner som tror på din produkt. Det är svårt att göra affärer via mejl.

Hur hittar jag en bra lokal partner?

– Det traditionella sättet är att besöka industrimässor – inget fel på det – men ibland kan jag känna att det finns en övertro till mässor. Man bör komma hit och träffa den lokala partnern, se deras kontor och bilda sig en uppfattning om vilka kunder de har. Du måste göra din hemläxa.

Fler goda råd?

– I Sydkorea förväntar man sig bra service. En sydkorean som köper en ny tv får den hemkörd och installerad. Här tar man service för given och den ska ingå i priset. Det är återigen viktigt att ha en bra lokal partner som kan göra jobbet, det funkar sällan om kunden ska mejla till Sverige för att få hjälp.

Hur ser framtiden ut?

– De senaste åren har Sydkorea haft en tillväxt på 3 procent vilket med koreanska mått är lågkonjunktur. Nu har prognosen justerats ned ytterligare och ligger på knappt 2 procent. Det är en faktor som påverkare konsumenterna och det som efterfrågas i allt högre utsträckning är det som vi kallar för affordable premium (ungefär prisvärda kvalitetsprodukter) – och det är ett segment där det finns många bra svenska varumärken.

Fler nyheter från Företagarna