För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Knepen som maxar trivsel – och produktivitet

Äntligen höst och vi är tillbaka på kontoret. Men vad händer när några av medarbetarna tycker att det är kul att vara på arbetsplatsen – och resten helst jobbar hemifrån? Tidningen Företagarens kontorsspecial tipsar om hur du får dina medarbetare att åter gilla kontoret.
Publicerad 26 sep 2022
Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg tog hem förstapriset i tävlingen "Sveriges snyggaste kontor" 2018.

Företagare runt hela världen brottas nu med frågan hur kontoret ska fungera i framtiden. Enligt en rapport från konsultföretaget Gartner är hybridarbete – en kombination av att arbeta både hemma och på kontoret – här för att stanna. Möjligheten att få kombinera kontoret med hemarbete är en förmån som de flesta medarbetare värderar mycket högt. Rapporten varnar arbetsgivare för att försöka tvinga tillbaka sina medarbetare till kontoret. Enligt Gartner riskerar företag att tappa 39 procent av sina medarbetare om de förlorar möjligheten till hybridarbete.

”Försök att hitta ett mönster, därefter kan du prioritera vilka behov som arbetsplatsen kan tillfredsställa. Men det går inte att ge allt åt alla”

Anna Billeskalns är expert på kontorsinredningar hos IKEA Sverige. Hon inreder både kontor och hotell runt hela landet, och ett av de viktigaste råden från henne är att du måste göra din hemläxa.

Ta del av medlemserbjudanden från IKEA! Exklusivt för dig som är medlem.

– Som företagare måste du komma ihåg att medarbetarna har olika behov på kontoret. En del vill arbeta i en miljö med liv och rörelse, medan andra prioriterar lugn och ro. Det är därför som många medarbetare fortfarande stannar kvar hemma eftersom de känner sig mer fokuserade och produktiva på hemmakontoret.

Erbjud variation

Samtidigt är det många som inte kan, eller vill, jobba hemma. Anna Billeskalns menar att en arbetsgivare inte kan ge allt åt alla, men det är viktigt att kunna erbjuda en variation som tillfredsställer så många medarbetare som möjligt.

– Du måste ta reda på vad medarbetarna behöver. Involvera så många som möjligt i det förberedande arbetet. Försök att hitta ett mönster, därefter kan du prioritera vilka behov som arbetsplatsen kan tillfredsställa.

Den som vill skapa en produktiv och trivsam arbetsplats kan börja med att fundera om lokalen kan delas upp i olika delar – där varje del har en egen funktion. Målet är att utnyttja kontorets alla ytor så smart som möjligt.

– Under pandemin har vi tappat möjligheten till gemenskap på arbetsplatsen och den måste vi få tillbaka. Du kan skapa gemensamhetsytor där möbler och färger inbjuder till social interaktion. Samtidigt är det lika viktigt att skapa tysta utrymmen där dina medarbetare kan fokusera och känna sig produktiva, säger Anna Billeskalns.

Hybridmöten standard

Under pandemin möttes vi på Teams och andra digitala plattformar. Alla deltog i de digitala mötena på samma villkor. Efter pandemin har vi i olika utsträckning börjat återvända till våra kontor – och allt fler möten sker i företagets konferensrum där några av deltagarna deltar fysiskt medan andra kopplar upp sig digitalt.

Plötsligt uppstår det en situation där de som deltar fysiskt kan uppleva och delta i mötet mer aktivt än den som sitter uppkopplad från en annan plats.

Sänk kostnader på inredning av ditt kontor. Läs om medlemsförmåner inom konto, IT och telefoni. 

Att få möteskulturen att fungera när några är på plats fysiskt och andra deltar digitalt är en högaktuell fråga för många företag.

– Uppkopplingsmöjligheterna är nyckeln till att skapa bra och produktiva möten. Jag tror att det blir allt viktigare att vi uppgraderar våra mötesrum för att skapa en känsla av att alla befinner sig i mötesrummet – oberoende om du är där fysiskt eller deltar digitalt, säger Pontus Cederberg, Dustins nordiska säljchef för små och medelstora företag.

Gränsar suddas ut

Teknikutvecklingen gick snabbt under pandemin och företagets konferensrum kan nu utrustas med stora bildskärmar, modern kamerautrustning som följer den som pratar i konferensrummet och nya arbetsverktyg som digitala gränssnitt. Gränsen mellan att delta fysiskt eller digitalt kan till stora delar suddas ut med ny teknik.

”Det blir viktigare att vi uppgraderar våra mötesrum för att skapa en känsla av att alla befinner sig i mötesrummet – oberoende om du är där fysiskt eller deltar digitalt”

Att som småföretagare försöka hänga med i den snabba utvecklingen kräver både kunskaper och pengar. Du har möjlighet att investera i allt från ergonomiska kontorsstolar till den senaste konferensrumstekniken. Det riskerar att handla om betydande investeringar för att hänga med i utvecklingen.

– Se över dina alternativ. Behöver företaget ett eget konferensrum eller kan du hyra in dig hos någon annan i samband med möten? Kolla in vad ett coworkingkontor kan erbjuda, tipsar Pontus Cederberg.

Attraherar talanger

Men att erbjuda en bra arbetsmiljö bidrar inte bara till att öka produktiviteten, det kan också vara en avgörande faktor för att kunna behålla medarbetare och attrahera nya talanger till firman.

– En av nycklarna för att attrahera kompetens är att du kan erbjuda medarbetare möjligheten att kombinera närvaron på kontoret med digitala uppkopplingar, menar Pontus Cederberg.

Analysfirman Gartner drar samma slutsats i rapporten ”9 future-of-worktrends post covid-19”. De konstaterar att yngre medarbetare är bekväma med att jobba digitalt, men de vill också ha en arbetsplats för sociala kontakter, inskolning till nya jobbet och kompetensutbyte.

Text: Per Manns.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna