För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Lattepappor säljer BabyBjörn i Sydkorea

Lär av BabyBjörn som med smarta samarbeten har blivit favorit hos sydkoreanska barnfamiljer.
Publicerad 18 feb 2020

En ung koreansk familj står i kön till ett trendigt kafé i en av Seouls otaliga shoppinggallerior. Familjens yngsta medlem betraktar omgivningen förväntansfullt från bärselen på pappas mage. BabyBjörns klassiska logga avslöjar att familjen har valt en svensk bärsele i konkurrens med både inhemska och amerikanska varumärken.

– BabyBjörn har funnits i Sydkorea sedan 2007 och jag vågar påstå att vi är ett välkänt varumärke bland koreanska barnfamiljer, säger Hyewon Choi, chef för BabyBjörn i Sydkorea.

Och precis som många andra svenska företag verksamma i Sydkorea väljer BabyBjörn att lyfta fram sitt ursprung.

– Made in Sweden är ett urstarkt marknadsföringsargument. Sydkoreaner förknippar svenska produkter med kvalitet och säkerhet, det är ett rykte som vi kan tacka Volvo för, säger Hyewon Choi.

I hjärtat av Seoul

BabyBjörns lokala organisation består av fyra personer och de har hyrt plats i Business Swedens kontorshotell i hjärtat av Seoul. Det krävs både smarta och kostnadseffektiva grepp för att få uppmärksamhet i det högljudda koreanska marknadsbruset. En av de främsta förklaringarna till att koreanska familjer upptäcker den svenska bärselen är BabyBjörns närvaro i sociala medier

– Vår prioriterade målgrupp är unga kvinnor med spädbarn och vi når dem främst genom samarbeten med influencers på Instagram.

Att samarbeta med influencers är en framgångsrik marknadsstrategi, konstaterar Hyewon Choi.

– När vi hittar en influencer som stämmer överens med BabyBjörns värderingar så låter jag vår pr-byrå etablera en kontakt med hjälp av ett handskrivet brev, ett varuprov, en kort produktbeskrivning och en hashtag som vi vill att de ska använda på sitt Instagramkonto. I de flesta fall räcker det med ett varuprov, i undantagsfall betalar vi för exponeringen.

Sverige föredöme

BabyBjörn söker ständigt nya influencers och målet är att ha minst 10–15 samarbeten igång samtidigt.

Men det är inte bara säkerhet och kvalitet som är starka försäljningsargument. I det högpresterande och stundtals stressade Sydkorea får frågan om ett bra och jämlikt familjeliv allt större uppmärksamhet.

– Sverige framhålls ofta som ett föredöme när det gäller ett balanserat familjeliv, och lattepappa är numera ett etablerat begrepp som vi också använder i vår kommunikation.

Exempel på exportstöd:

Enterprise Europe Network (EEN)

Hjälper små och medelstora företag att nå ut på internationella marknader. Som företagare kan du få hjälp med rådgivning, hitta samarbeten och innovationstjänster. Företagarna är en av de organisationer som står bakom EEN. www.enterpriseeurope.se

Business Sweden

Lokalt kontor i Seoul med exportrådgivning och olika typer av konsulttjänster. Erbjuder också kontorsplatser till svenska företag som vill hitta en fast plats i Seoul under kortare eller längre perioder. www.business-sweden.se

Kommerskollegium

Myndighet som arbetar med utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik. På myndighetens hemsida kan du läsa mer om frihandelsavtalet mellan EU och Sydkorea, ta del av exportstatistik och andra frågor som rör handel mellan länder. www.kommers.se

Korean Startup Center

Ett samarbete mellan Sydkorea och Sverige I syfte att främja handeln mellan länderna. Det nya kontoret öppnar under våren och ska särskilt rikta in sig på att skapa relationer med startups och småföretag.

Fler nyheter från Företagarna