headphones newspaper video-player

Var finns dina kunder i sociala medier?

Snapchat dominerar bland yngre medan Facebook är svenskarnas nya vardagsrum. Med bättre koll på våra vanligaste digitala nätverk blir det också lättare för dig att hitta till kunderna där.

Rapporten svenskarna och internet berättar varje år om vårt internetbeteende och hur det förändras över tid. En del är sociala medier och nu har statistik från rapporten 2016 släppts. 

Undersökningen visar att det skiljer sig en hel del på vilka som befinner sig i vilken kanal. Något att tänka på när du som företagare planerar din närvaro och marknadsföring i sociala medier. 

Vänder du dig mot en yngre målgrupp är kanske det "nyare" sociala mediet Snapchat rätt ställe att utveckla en strategi för? Facebook är enligt rapporten fortfarande det starkaste kortet för att nå en bredare målgrupp, där hänger 71 procent av svenska internetanvändare och användningen fortsätter att öka i de flesta åldersgrupper.

Att sociala medier fortsatt är en marknadsföringskanal att satsa på verkar dock klart, användningen av dem fortsätter att öka. 77 procent av internetanvändarna använder sociala nätverk och 58 procent gör det dagligen, enligt rapporten.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD