headphones newspaper video-player

Vad är content marketing?

14 mar 2019
Du har säkert hört talas om content marketing, eller som det heter på svenska, innehållsmarknadsföring och undrat vad det är. Här får du svaret.

Syftet med content marketing är långsiktigt varumärkesbyggande kännedom samt ökad kundlojalitet. Om du har bra content på din webbplats förbättras rankingen hos olika sökmotorer och det driver i sin tur mer besökare till din webbplats. Har du ett högt varumärkesförtroende är det ett litet försprång gentemot konkurrenterna när dina potentiella kunder väl fattar sitt beslut. Det är även viktigt att tänka på att man ska ha bra content i sina sociala medier för även där sprids ditt budskap och det driver ytterligare trafik till din webbplats.

Det är viktigt att tänka på att anpassa och producera innehållet till de olika kanalerna – exempelvis så har Facebook och Instagram olika storlekar på sina bilder. Nedan kan du se de olika måtten.

Tänk på att inte endast producera ”säljbudskap” till din webbplats och sociala kanaler, det skapar inte alltid en positiv användarupplevelse – utan försök skapa innehåll som dina potentiella kunder genuint är intresserad av och kommer ha användning av.

Checklista för att komma igång med content marketing

  1. Vad vill du göra? Börja med att bestämma syftet, har du inget syfte med ditt innehåll kommer inte dina kunder heller se nyttan i det du publicerar. Ska du öka försäljningen? Förklara olika begrepp? Kanske öka engagemanget i dina sociala medier? Eller få fler besökare till din hemsida?

  2. Gör en tydlig plan för ditt content. Hur ska ditt innehåll se ut? Vilka är din signaturfärg eller symbol som gör att potentiella kunder ska komma ihåg dig? Idag får konsumenten mycket information så det gäller att ha en tydlig strategi över hur vi vill att ditt content ska se ut. Kanske ska du anställa en person som ansvara för detta?

  3. Planera spridning för ditt content. Tänk på att du kan ha extremt bra content men det gör ingen nytta om ingen kan ta del av det. Spridningen kan vara den viktigaste punkten. Det finns olika metoder att sprida sitt innehåll – exempelvis genom att skriva i olika relevanta forum, integrera i andras sociala kanaler eller annonsering via Facebook business manager, Google AdWords samt Linkedin. Det finns olika plattformar att använda för att sprida sitt content, men var beredd att det kommer ta tid och ge inte upp!

Hur stora ska bilder vara i sociala medier?

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD