podcast news play företagaren I media förmån
Sex enkla steg för småföretagare som vill bli bättre på Facebook

Så lyckas du på Facebook 2021

Det är helt fantastiskt att vi idag kan marknadsföra oss på plattformar som faktiskt inte behöver kosta en enda krona. Använder du Facebook på rätt sätt kan du nå ut till väldigt många människor som i sin tur kan bli nya potentiella kunder. Hur bra produkt/tjänst du än har så behöver du några nycklar för att faktiskt lyckas på denna plattform.

Syfte och mål

Det allra viktigaste är att veta varför just ditt företag ska finnas på Facebook. Det svaret är bra att kunna luta sig mot när du ska bestämma vilket typ av inlägg du ska skapa och vilken målgrupp du vill nå ut till. Vilken funktion fyller du för mottagaren på sociala medier?

Skapa inlägg som människor interagerar med

Du vill att människor ska gilla, kommentera och dela dina inlägg. Därför ska du posta inlägg som skapar intresse och engagemang hos människor. Tänk på att du aldrig kan skapa ett inlägg som passar alla utan fundera på vilken din målgrupp är och tala sedan till just dem.

Var aktiv

Hur bra inlägg du än skapar så är det svårt att få en bra räckvidd om du endast postar en gång i månaden. Du måste inte lägga ut varje dag men några stycken på en vecka är bra. Gör ett schema, börja hellre med färre inlägg och öka på vartefter. Det är viktigt att skapa en strategi som fungerar för just dig.

Posta rörligt material

Videos är fortfarande någonting som engagerar och som ofta får bättre spridning. Kom ihåg att de första 3 sekunderna är viktiga för att fånga den som tittar.

Använd de nya funktionerna

Använd de nya funktionerna som Facebook presenterar på sin plattform. Facebook vill såklart att dessa funktioner ska användas och kommer premiera de konton som testar dem, du har då chans att nå fler människor.

Dela inte länkar för ofta

Det är en fantastisk funktion att du kan dela länkar på Facebook. Kunden är ett knapptryck från din hemsida och det är absolut bra att nyttja ibland. Men kom ihåg att Facebooks egna mål är att människor ska spendera tid på just deras plattform. Det kan påverka inläggets räckvidd om Facebook märker att du alltid försöker förflytta människor från deras plattform.


Företagarna guidar i samarbete med Emma & Emma AB - marknadsföring och profilering 

Taggar
Riks Artikel
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Gå med idag!

Här listar vi 49 anledningar till varför du ska gå med i Företagarna.

Nätverk

Som medlem i Företagarna har du tillgång till Sveriges största nätverk för företagare.