headphones newspaper video-player

Så arbetar Volvo Car Sverige med sociala medier

Hur får man egentligen 150 000 följare? Företagarna har intervjuat Mikaela Ekström som är ansvarig för sociala medier på Volvo Car Sverige.

Efter en härlig tågresa till Göteborg med SJ  fick Företagarnas digitala kommunikatörer Alexandra Sparrdal och Beatrice Schenström besöka Volvos huvudkontor. Där träffade de Mikaela Ekström som är ansvarig för sociala medier på Volvo Car Sverige och gjorde en kort intervju med henne.

−  Volvo har verkligen lyckats med sin marknadsföring. Deras reklamfilmer har fått miljontals visningar och uppskattas av många människor runt om i världen. Ta bara reklamfilmen ”Vintersaga” som exempel – gåshud! säger  Beatrice Schenström, digital kommunikatör på Företagarna.

Vilket är ditt bästa tips för att lyckas med sociala medier?

− Lär känna din följarskara och stäm kontinuerligt av vad som engagerar och attraherar målgruppen; våga testa och experimentera! Det är också viktigt att tänka på att följarna kan skilja sig mycket åt över kanalerna. De som följer dig på Instagram kanske följer dig för att se inspirerande innehåll i bild- och videoformat, medan de på Twitter kanske följer dig för att få nyheter från ditt företag allra först. Då är det viktigt att man anpassar innehållet i kanalerna så att följarna får sitt behov uppfyllt.

Hur har Volvo Car Sverige lyckats nå 150 000  följare på Instagram?

− Vi var vuxit i snabb takt på Instagram de senaste åren och det beror på att vi varit duktiga på att tolka vad våra följare uppskattar. På Instagram vet vi att det är fina bilder och filmer tillsammans med en kort copytext som går bäst. Vi postar till exempel mycket bilder på Volvos vintage-modeller som våra följare älskar att bli nostalgiska över. När vi skriver copy tänker vi på att den ska engagera målgruppen och uppmana till dialog i kommentarsfältet, både med oss som företag men också följarna emellan.  

Hur arbetar ni på Volvo Car Sverige med sociala medier? 

Vi jobbar med en always on-strategi för sociala medier. Vi ser till att alltid synas med ett attraktivt innehåll över de kanaler vi är aktiva i, både organiskt och annonserat. Vi testar oss fram bland nya format som släpps på plattformarna och utvärderar ständigt våra poster för att lära oss vad som funkar för just vår målgrupp.

För oss på Volvo Car Sverige fungerar sociala medier även som en viktig kundtjänstkanal. Kunden förväntar sig att kunna vända sig till oss med sina frågor och funderingar när som helst på dygnet och då i den kanal man befinner sig i just då.

Vilket är ditt bästa tips till företag som vill stärka sitt varumärke?

Lyssna på kunden. Det är lätt att man fastnar i ett “inifrån-ut-tänk” och det behöver man komma ifrån om man vill växa som bolag och stärka sitt varumärke. Utan kunden finns man inte. Ytterligare ett tips är att se all kommunikation som en dialog med kunderna snarare än en monolog till marknaden

 

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap