För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Nio tips för att lyckas med din digitala annonsering

Du behöver inte anlita en dyr byrå för att nå framgång i din digitala annonsering.

Byråer och marknadsförare har både tid och resurser för att hitta andra alternativa arbetsstrategier för att lyckas med sin annonsering, vilket småföretagare sällan har. Företagarnas experter på digital marknadsföring har därför samlat sina nio bästa tips på hur du som småföretagare kan arbeta med din annonsering trots de utmaningar som uppstått sedan Apple gjort uppdateringar i operativsystemet IOS.

  1. Arbeta med content och de kreativa elementen i annonser. Skapa nytt och testa, utvärdera resultaten. Funkar det? Gör mer av samma, sedan testa nytt igen. Var öppen för att vara föränderlig i ditt annonsarbete och sluta aldrig att testa. Börja med den annons som fått bäst resultat: vad gjorde att just den annonsen var annorlunda?

  2. Skapa annonser som hör ihop med ditt organiska flöde, få användaren att känna igen sig. 

  3. Jobba mer organiskt med ditt innehåll och sponsra upp inläggen snarare än att skapa renodlade annonser. 

Läs även: Så skapar du bra inlägg på Facebook

  1. Har du en stor målgrupp kan du testa att bryta ut Android-enheter och rikta dina annonser mot dem. På så sätt kan du fortfarande nå användare med Android på samma sätt som tidigare. 

  2. Äg så mycket data du kan. Skapa kampanjer för att samla in leads med e-postadresser och använd sedan e-postadresserna för att skapa målgruppslistor och rikta din annonsering mot dem. Exempelvis kanske du tillhandahåller ett grymt nyhetsbrev – skapa en kampanj för att få användare att signa upp sig på nyhetsbrevet. 

Lyssna på Företagarpodden #289: Bygg tillväxt med datadriven marknadsföring 

  1. Ändra i annonsuppsättningen och optimera annonserna för räckvidd, länkklick och engagemang snarare än webbplatshändelser. 

  2. Arbetar du med funnel strategi? Jobba med färre funnels än tidigare, utgå från top-funnel – där du bearbetar din kalla målgrupp, slå sedan ihop mid-funnel och bottom-funnel med varandra och engagera målgruppen genom att få dem att gilla, kommentera och klicka på dina annonser snarare än att optimera dem mot konverteringar.
     
  3. Har du en verksamhet som säljer online kan det vara värt att se över att koppla ditt Facebook- konto till ditt CRM. För detta krävs en API-uppsättning och är något mer tekniskt komplicerat att få till men med API för konverteringar går det att tillskriva sig konverteringar, utan att påverkas av IOS-uppdateringarna.

  4. Se över din marknadsföringsstrategi, finns det andra kanaler utöver Facebook där du kan nå din målgrupp? Exempelvis via Google annonser, Pinterest, Snapchat, Tiktok, Linkedin eller display- annonser. Finns det andra kanaler – lägg mer krut där och låt dina Facebook-annonser gå på sparlåga ett tag. Facebook kommer återhämta sig och släppa uppdateringar som gör att deras annonsverktyg kommer fungera bra igen men det kan ta lite tid och därför kan du gynnas av att satsa mer på andra kanaler under tiden. 
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.