headphones newspaper video-player
Google

Nå kunderna: Bli poppis hos Google

1 apr 2016
Sälj mer med hjälp av sökmotoroptimering. En av Sveriges ledande experter avslöjar knepen som placerar dig i topp hos Google.

Google och andra sökmotorer blir allt viktigare när dina kunder ska välja leverantörer av varor och tjänster. Det gäller att hamna i topp bland sökresultaten, statistiken visar att mer än 60 procent av trafiken går till de tre första sökresultaten.

Hamnar din hemsida längre ner? Om så är fallet behöver du inte drabbas av panik, menar Michael Wahlgren, medförfattare till boken Guldläge på nätet – sökmotoroptimering för alla (Kalla kulor förlag). Här ger han sina bästa tips.

VÄLJ RÄTT SÖKORD

1) Det första steget för att skapa en framgångsrik sökmotoroptimering är att bestämma vilka sökord du vill att ditt företag ska förknippas med, det kallas för att skapa en sökstrategi. Ett vanligt misstag är att företag väljer sökord som är för generella och som kräver stora investeringar för att nå en bra position hos Google.

Om du exempelvis renoverar badrum i Västeråsområdet gäller det att bygga hemsidan så att den når presumtiva kunder i den regionen. Innehåller hemsidan allmänna beskrivningar som "renovering" eller "nytt badrum" kommer inte sökmotorerna att koppla ihop den med sökningar som avser vvs-arbeten i Västeråsområdet, det är antagligen klokare att bygga en hemsida som inkluderar ord som "nytt badrum Västerås" etc.

GRANSKA DIN SAJT

2) När du har bestämt vilka sökord du vill förknippa med din verksamhet så gäller det att hemsidan går i samma ton. Sajten måste vara byggd på ett sökmotorvänligt sätt så att Google och andra sökmotorer förstår vilka som är dina viktiga sökord.

– Sökmotorerna har så kallade spindlar som indexerar din hemsida och utifrån hemsidans innehåll bedömer vad den handlar om. Det krävs inte speciellt mycket merarbete för att lyckas med detta. Det handlar bland annat om att varje sida ska ha en egen sökväg och unik titel. Om du dessutom adderar bra och relevant text kan du få riktigt många besökare. Texterna på din sajt ska vara unika, du får minuspoäng från Google om de är kopierade från andra källor.

SKAFFA LÄNKAR

3) Länkar är en viktig byggsten för att skapa en sajt som levererar bra sökresultat. En genomtänkt länkstrategi bidrar till att berätta för Google varför just din sajt ska hamna högt upp i sökresultaten.

– Bra länkar påminner om källhänvisningar i en akademisk avhandling. De bidrar till att skapa en trovärdig känsla.

Det finns många åsikter kring vilka länkar som är bra respektive mindre bra men Michael Wahlgren har ett enkelt råd:

– Mitt råd är att satsa på länkar som du själv uppfattar som relevanta och bra, då kommer de att bidra till att din sajt klarar sig fint i sökmotoroptimeringen.

GRANSKA DIN SAJT

4) Tänk på att sökmotoroptimering är ett kontinuerligt arbete. Samtidigt är det spännande att följa hur företagets hemsida klarar sig i konkurrensen med andra företagare.

 

Några extra tips:

Det är enkelt att ta reda på vilka sökvolymer som gäller för olika sökord. Google har ett verktyg som heter Sökordsplaneraren och där kan du välja land och sökord för att se vilka sökord som hamnar i topp. Google ger också förslag på andra relevanta sökord.


Jobba med rubriker, ingresser och brödtext som innehåller dina valda sökord. Berätta i rubriken vad sidan innehåller (inte sajten) så att sökmotorerna kan göra en korrekt indexering. Var extra noga med meta titel och meta beskrivning och fyll i dessa med din SEO-anpassade text.


 Bjud på din kunskap. Skriv bra texter som andra vill länka till. Underskatta inte din kompetens. Kontakta bloggare som kan vara intresserade av ditt ämnesområde och erbjud länksamarbete, det kan ge nya kunder.


 Ha tålamod! Det tar någon vecka eller två innan du ser om en åtgärd resulterar i ett bättre sökmotorresultat eller inte.

Läs fler artiklar ur Företagaren här

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD